קונצרט עם היצירות הדתיות של מוצרט במסגרת הסדרה הליטורגית של האופרה הישראלית והתזמורת הסימפונית ירושלים
הקונצרט בניצוחו של אנדרס מוסטונן, ובהשתתפות סולני האופרה הישראלית.
האופרה הישראלית והתזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור, יבצעו במסגרת הסדרה הליטורגית המשותפת שתיים מהיצירות החשובות בסוגה זו – המיסה הגדולה בדו מינור והרקויאם של מוצארט.
אנדרס מוסטונן ינצח על התזמורת ועל מקהלת האורטוריה הישראלית, מקהלת קולגיום תל אביב בניצוחו של ישי שטקלר ומקהלת שחר בניצוחה של גילה בריל. הסולנים בקונצרט יהיו זמרת הסופרן יעל לויטה ואלה וסילביצקי, המצו-סופרן ענת צ'רני, הטנור אריק בארי והבריטון עודד רייך.
הרקויאם של מוצרט:
הרקויאם נכתב על ידי מוצרט ב-1791 כשכבר היה בערוב ימיו. זו היצירה האחרונה שכתב לפני מותו. למרות שלא הספיק להשלים את היצירה במלואה, נחשב הרקוויאם ליצירת מופת של המלחין האוסטרי. מילותיה של היצירה הן של הרקוויאם - מיסה קתולית המבוצעת לזכרו של אדם שמת. היצירה, שכתובה במקור לארבעה סולנים (סופרן, אלט, טנור ובס), ולהרכב תזמורת מצומצם באופן יחסי, הוזמנה ממוצרט עבור הרוזן פון ואלזג שטופאך. מוצרט קיבל מחצית מהתשלום מראש, ולכן לאחר מותו ביקשה אלמנתו מתלמידיו להשלים את היצירה. עם תום כתיבת היצירה, היא נשלחה לרוזן בזיוף חתימתו של מוצרט.
המיסה הגדולה בדו-מינור
המיסה נכתבה בסתיו 1782, זמן קצר לאחר נישואיו של מוצרט לקונסטנצה ובר. יש הסבורים שמוצרט כתב את המיסה כמתנת כלולות לרעייתו, שאף שרה את תפקיד הסופרן בהשמעת הבכורה של חלקי היצירה שהושלמו בזלצבורג 1783. במיסה בא לידי ביטוי סגנונו הבשל והייחודי של מוצרט. יש בה שילוב של הסגנון הכנסייתי והמלודיות הטבעית והקולחת המאפיינת את מוצרט. זוהי המיסה הגדולה והמורכבת ביותר של המלחין, שלא הסתפק בחלוקת המקהלה לארבעת הקולות המקובלים, אלא כתב קטעים למקהלה בחמישה קולות ואף למקהלה כפולה בשמונה קולות.
המנצח:
אנדרס מוסטונן מאסטוניה הוא מנצח על רפרטואר מגוון ובמרכזו אורטוריות, פסיונים ויצירות סימפוניות דרמטיות. הוא מנצח הרבה על יצירות של מלחינים בני זמננו כמו גובידולינה, פנדרצקי, קנצ'לי, סילבסטרוב, קנאייפל, טור, פראט וטורטריאן. הוא החל את חינוכו המוסיקלי באקדמיה למוסיקה בטאלין. כילד צעיר הוא התעניין בעיקר במוסיקה של האבנגרד ועסק בכתיבת מוסיקה ובהפקת אירועים. בשנות ה-70 הוא החל ללמוד ולעסוק במסורת של המוסיקה הנוצרית והקים להקה מוסיקלית בשם הורטוס מוזיקוס. הוא המנהל המוסיקלי של האנסמבל הזה מאז ועד היום ומבצע אתם קונצרטים רבים ברפרטואר הנע ממוסיקה הודית, ערבית ויהודית מסורתית עד ליצירות עכשוויות. כמו כן מוסטונן הוא נגן מוסיקה קאמרית ולא מזמן הקים את רביעיית ארט ג'אז. הוא מופיע בקביעות בלטביה, רוסיה, פינלנד, ברזיל, מכסיקו וישראל ובכל רחבי אירופה או כמנצח אורח או עם האנסמבל שלו, הורטוס מוזיקוס.
הסולנים:
יעל לויטה, סופרן, נולדה בישראל. הופיעה כסולנית עם התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, התזמורת הסימפונית חיפה, תזמורת סימפונט רעננה, התזמורת הקאמרית הישראלית, התזמורת הקאמרית הרצליה ותזמורת הבארוק ירושלים. הופיעה רבות בפסטיבלי אבו גוש, מוסיקה סקרה ועוד. הופיעה בהפקת דידו ואניאס (פרסל) של האופרה סטודיו של האופרה הישראלית והאופרה של שטוטגרט. זכתה במלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל. בבית האופרה של נורדהארץ בגרמניה ביצעה את מלכת הלילה בחליל הקסם (מוצרט), אנשן בפריישוץ (ובר), אדלה בעטלף (י. שטראוס) ושטאזי בנסיכת הצ'רדש (קלמן). היא היתה חברה באופרה סטודיו של האופרה הישראלית באופרה הישראלית הופיעה בהפקת אופרה ואגדות ילדים ובקונצרטים רבים מטעם האופרה הישראלית.
תפקידיה באופרה הישראלית: שפרכצי בשיץ (רכטר), קלורינדה בלה צ'נרנטולה (רוסיני), גב' דולקמרה בשיקוי האהבה (דוניצטי), הד בארמיד (גלוק) ורבים ועוד.
אלה וסילביצקי, סופרן, נולדה ברוסיה ועלתה לישראל. במהלך לימודיה זכתה בפרסים רבים והופיעה בקונצרטים וברסיטלים ברוסיה וכן בגרמניה, איטליה, צרפת ויפן. מאז עלייתה ארצה השתתפה בסדנת האופרה של המכון הישראלי ללמודי הזמרה שם ביצעה את לאורטה בג'אני סקיקי (פוצ'יני) ואת צרלינה בדון ג'ובני(מוצרט). היא זכתה במלגות בסר, גרבוב, המועדון המסחרי-תעשייתי ומלגת אלי ליאון. אלה וסילביצקי היתה חברה באופרה סטודיו של האופרה הישראלית שם הרפרטואר שלה כלל את גרטל בהנזל וגרטל(הומפרדינק) אותו ביצעה גם עם התזמורת הקאמרית הישראלית, סוזנה בנישואי פיגרו (מוצרט), פמינה בחליל הקסם (מוצרט), אדינה בשיקוי האהבה (דוניצטי) והתפקיד הראשי בעלמת השלג(רימסקי-קורסקוב). ביצעה את סרביליה ברחמיו של טיטוס (מוצרט) עם התזמורת הקאמרית הקיבוצית. ביצעה את סוזנה בנישואי פיגרו (מוצרט) בהפקת האופרה סטודיו עם התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור וכן עם הסינפונייטה הישראלית באר שבע.
ענת צ'רני, מצו סופרן, סיימה את לימודיה בבית הספר ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב. זכתה במלגות בית הספר ע"ש בוכמן-מהטה וכן בפרסים בתחרות בית הספר ע"ש בוכמן-מהטה ובמלגת ברקוביץ'. היא הופיעה כסולנית בקונצרטים וברסיטלים רבים ברחבי ישראל כולל עם אנסמבל מיתר, הקאמרטה הישראלית, בארוקדה, תזמורת סימפונט רעננה והתזמורת הקאמרית הישראלית. בין תפקידיה האופראיים האישה השנייה והמכשפה הראשונה בדידו ואניאס (פרסל), התפקיד הראשי באלמנה העליזה (להאר), רוג'רו באלצ'ינה (הנדל) ותפקידים נוספים. ענת צ'רני היתה חברה במיתר אופרה סטודיו של האופרה הישראלית, שם הרפרטואר שלה כלל בין השאר את הנזל בהנזל וגרטל(הומפרדינק), כרובינו בנישואי פיגרו, דורבלה בכך עושות כולן (מוצרט), דידו בדידו ואניאס (פרסל), פלורה בלה טרוויאטה (ורדי) ותפקידים נוספים. כמו כן הייתה סולנית ברקויאם של מוצרט בפסטיבל האופרה הישראלית בעכו ובשלמה (הנדל) עם התזמורת הסימפונית ירושלים.
אריק בארי, טנור, נולד בארצות הברית. הרפרטואר שלו כולל את נמורינו בשיקוי האהבה, אדגרדו בלוצ'יה די למרמור (דוניצטי), רודולפו בלה בוהם, פינקרטון במאדאם בטרפליי (פוצ'יני), הדוכס בריגולטו, אדורנו בסימון בוקנגרה, אלפרדו בלה טרוויאטה (ורדי), יניק בכלה המכורה (סמטנה), טום רייקוול בהולל (סטרוינסקי), אוויטו באהבת שלושת המלכים (מונטמצי), קווינט בבטבעת החנק (בריטן), לנסקי ביבגני אונייגין (צ'ייקובסקי) ועוד תפקידים רבים. הרפרטואר הקונצרטי שלו כולל את הסימפוניה התשיעית של בטהובן, הרקויאם של מוצרט, הרקויאם של ורדי, משיח (הנדל) ויצירות נוספות. הוא מופיע בבתי האופרה של אמרילו, ממפיס, פיטסבורג, קאראמור, בוסטון, וולף טראפ, ורשה, קולורדו ואחרים. זו הופעתו הראשונה באופרה הישראלית.
עודד רייך, בריטון, סיים תואר ראשון באקדמיה למוסיקה בירושלים. במהלך לימודיו הופיע בתפקיד פפגנו בחליל הקסם (מוצרט). שר את תפקיד הקצין בספר מסוויליה (רוסיני) עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית. הופיע כסולן עם תזמורת הבארוק, תזמורת סימפונט רעננה, בארוקדה, התזמורת הקאמרית הישראלית ועוד. כסולן שר רפרטואר קונצרטי מגוון כולל והיה באחרית הימים(יחזקאל בראון), ישו במתיאוס פסיון (באך), וכן הרקויאם מאת מרצ'לו ומאת פורה, מיסה חגיגית קטנה (רוסיני), מיסת נלסון (היידן), עבודת הקודש (בלוך) ועוד.בשנת 2002 ייסד את אנסמבל "נביאי הקוינטה", אנסמבל של זמרים גברים המתמחה במוסיקה עתיקה מימי הביניים ועד מוסיקה מהבארוק. הוא קיבל את מלגות אלי ליאון וברקוביץ'. ביצע את פפגנו בחליל הקסם (מוצרט) עם התזמורת הסימפונית חיפה. עודד רייך היה חבר במיתר אופרה סטודיו של האופרה הישראלית שם הרפרטואר שלו כלל את פפגנו בחליל הקסם, פיגרו בנישואי פיגרו (מוצרט), האבא בהנזל וגרטל (הומפרדינק, מלטסטה בדון פסקואלה, בלקורה בשיקוי האהבה (דוניצטי), בן בטלפון (מנוטי), אניאס בדידו ואניאס(פרסל) ותפקידים נוספים.