לה רונדינה
מאת ג'קומו פוצ'יני
סיפור אהבה נוגה על בחור ובחורה שמתאהבים אך לא יכולים לממש את אהבתם. אריות נפלאות באופרה שכולה מלאה בקסם הרומנטי כפי שפוצ'יני ידע להביאו לבמה. משתתפים רבים בהפקה שבמרכזה השאלה הנצחית – האם לאהבה רומנטית יש מקום בעולמנו.
נעם בן-זאב, הארץ |" אופרה טובה, בהצגת בכורה ישראלית, בביצוע טוב - כשנס כזה קורה מבינים למה צריך כלל את האמנות הזאת; והנס הזה קורה עכשיו באופרה הישראלית בתל אביב, עם ״לה רונדינה״ של פוצ׳יני: אופרה מיוחדת במינה, שהיתה חדשנית גם לזמנה (1917)..." לכתבה המלאה
השירה באיטלקית | הפקה חדשה | משך המופע: כשעתיים וחצי כולל הפסקה אחת
ליברית: ג'וזפה אדמי
מנצח
פרדריק שאזלן
9.1, 10.1, 12.1, 13.1, 16.1, 17.1, 18.1, 19.1, 22.1
איתן שמייסר
14.1, 23.1, 24.1
במאי
ניקולא ז'ואל
במאי מחדש
סטפן רוש
מעצב תפאורה
אציו פריג'ריו
מעצבת תלבושות
פרנקה סקווארשאפינו
מעצב תאורה
ויניצ'יו קלי
מחדש תאורה
ג'קופו פאנטאני
מגדה | אורליה פלוריאן | 9.1, 12.1, 14.1, 17.1, 19.1, 23.1 |
אירה ברטמן | 10.1, 13.1, 16.1, 18.1, 22.1, 24.1 | |
רוג'רו | זורן טודורוביץ' | 9.1, 12.1, 14.1, 17.1, 19.1, 22.1, 24.1 |
אבי קלמברג | 10.1, 13.1, 16.1, 18.1, 23.1 | |
פרונייה | מריוס ברנסיו | 9.1, 12.1, 14.1, 17.1, 19.1, 23.1 |
לוקה לומברדו | 10.1, 13.1, 16.1, 18.1, 22.1, 24.1 | |
רמבלדו | ולדימיר בראון | |
ליזט | הילה בג'יו | 9.1, 12.1, 14.1, 17.1, 19.1, 23.1 |
אלה ויסלביצקי | 10.1, 13.1, 16.1, 18.1, 22.1, 24.1 | |
איבט | שירי הרשקוביץ | |
ביאנקה | אפרת אשכנזי | |
סוזי | שי בלוך | |
גובין | איתן דרורי | |
פרישו | יאיר פולישוק | |
קרביון | אנטון אלכסייב | |
ג'ורג'ט | גוני כנעני | |
גבריאלה | טל ברגמן | |
לולט | ניצן אלון | |
בחור צעיר | לירן קופל | |
רבונייה | אנטולי קרסיק | |
רב משרתים | יאיר פולישוק |
מקהלת האופרה הישראלית
מנצח המקהלה: איתן שמייסר
תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון
כתוביות תרגום מוקרנות בעברית ובאנגלית
תרגום: ישראל אובל
יום | תאריך | שעה | סיורים | טוקבקים |
שישי | 9.1.15 | 13:00 | ||
מוצ"ש | 10.1.15 | 20:00 | ||
* שני | 12.1.15 | 20:00 | ||
שלישי | 13.1.15 | 20:00 | 18:30 | מיד עם סיום המופע |
רביעי | 14.1.15 | 20:00 | 18:30 | מיד עם סיום המופע |
שישי | 16.1.15 | 13:00 | ||
מוצ"ש | 17.1.15 | 20:00 | ||
ראשון | 18.1.15 | 20:00 | 18:30 | מיד עם סיום המופע |
שני | 19.1.15 | 20:00 | ||
חמישי | 22.1.15 | 20:00 | 18:30 | מיד עם סיום המופע |
שישי | 23.1.15 | 13:00 | ||
מוצ"ש | 24.1.15 | 20:00 |
* שני 12.1.15, 20:00 - פרמיירה
** ביום שבת 3.1.15 בשעה 11:00 יתקיים מפגש לקראת בכורה
*** כשעה לפני כל מופע תתקיים הרצאה
מערכה ראשונה – סלון בביתה של מגדה בפריס
מגדה, המאהבת של הבנקאי העשיר רמבלדו, מגישה תה לאורחים שלה. איבט, ביאנקה וסוזי צוחקות על המשורר פרונייה המציג את התיאוריות שלו על נושא האהבה. כאשר הוא מדבר על אהבת רגשית, ליזט, המשרתת של מגדה, אומרת לו כי אין לו כל מושג על מה הוא מדבר. פרונייה נפגע ומגדה מגרשת את ליזט מהסלון. פרונייה טוען שאהבה רומנטית היא נחלתם של הכל וכדי להוכיח את טענתו הוא מספר על הגיבורה האחרונה שלו דורטה, שוויתרה על אוצר גדול למען אהבה. כאשר פרונייה מודה שאין לו מושג כיצד מסתיים הסיפור שלה, מגדה ממשיכה את שירו ומספרת כיצד דורטה התאהבה בסטודנט. כולם מתרגשים משירה של מגדה ורמבלדו מעניק לה תשורה – ענק יהלומים.
ליזט מכריזה על אדם זר המחפש בעקשנות אחר רמבלדו. מגד מספרת על סטודנט צעיר שפעם היה לה רומן חפוז עמו במועדון בולייה. הבנות מציעות לפרונייה לחבר שיר לפי סיפורה של מגדה אבל הוא מעדיף גיבורות פרברסיות יותר כמו ברניצ'ה או סלומה.
רמבלדו פוגש את רוג'רו שמביא עמו מכתב מאביו, חברו ללימודים של רמבלדו. פרונייה בינתיים קורא בכף ידן של הנשים ואומר למגדה שהיא כמו סנונית המשתוקקת להגר לעבר השמש ואהבת אמת. רוג'רו, שזהו ביקורו הראשון בפריס, מתרגש מהעיר הגדולה. פרונייה מציע לרוג'רו לחזור לנוח הערב בביתו אך ליזט מתעקשת שהוא יצא לבלות ומציעה לו ללכת למועדון בולייה.
מגדה כועסת על חבריה שצחקו על רוג'רו. כולם עוזבים ומגדה מחליטה להישאר בביתה אבל לאחר כמה רגעים משנה את דעתה ומחליטה אף היא ללכת לבולייה. גם ליזט מחליטה לצאת לבלות עם פרונייה – בדיוק לאותו מקום.
מערכה שנייה – מועדון בולייה
קהל רב של סטודנטים ואמנים ממלא את המועדון. לפתע מגדה נכנסת בהיחבא ומצטרפת לרוג'רו היושב לבדו ליד אחד השולחנות. רוג'רו אינו מזהה אותה, ומבקש ממנה כי תישאר בחברתו. הם משוחחים ולאחר מכן רוג'רו משכנע אותה לרקוד עמו. בעקבותיהם רחבת הריקודים מתמלאת בקהל רב. פרונייה וליזט מגיעים גם הם למועדון. הם מתווכחים כי ליזט מרוגזת שפרונייה מנסה להפוך אותה לגברת מכובדת. כאשר רוג'רו מזמין לו ולמגדה בירה היא נזכרת ברומן הישן שלה באותו מועדון. לשאלתו של רוג'רו היא מציגה עצמה כפולט. היא כותבת את שמה על השולחן ורוג'רו כותב את שמו מתחת לשמה. היא עוקצת אותו על הרומנים הרבים שוודאי היו לו אך רוג'רו מתעקש שכאשר הוא יתאהב יהיה זה לנצח. תוך זמן קצר הם מתנשקים.
ליזט שבה והיא משוכנעת שפולט היא גבירתה, למרות שפרונייה מסרב להאמין בכך. שני הזוגות יושבים יחדיו ליד אותו השולחן ושרים על אהבתם. לפתע פרונייה רואה את רמבלדו. מגדה מבקשת מרוג'רו שיעזוב אותה למספר דקות. כאשר רמבלדו מגיע ודורש ממגדה הסבר על התנהגותה היא אומרת שאין לה מה להוסיף על מה שהוא ראה. רמבלדו דורש ממנה לעזוב אך מגדה מסרבת ונשבעת כי היא אוהבת את רוג'רו. רמבלדו עוזב. מגדה נותרת לבדה, רוג'רו מצטרף אליה והשניים עוזבים אף הם.
מערכה שלישית – מלון בריביירה
מגדה ורוג'רו חים יחדיו מזה מספר חודשים. באושר רב. רוג'רו מספר למגדה כי כתב לאמו וביקש ממנה כסף לכסות את חובותיהם הרבים ואת הסכמתה לנישואיהם. אך מגדה מבינה כי בשל עברה משפחתו של רוג'רו לעולם לא תסכים לנישואיהם והיא נקרעת בין רצונה לגלות את האמת הזאת לרוג'רו מחד ורצונה העז לא לגרום לו לסבול מאידך.
ליזט ופרונייה מגיעים. ליזט מרוגזת כי פרונייה ניסה להפכה לזמרת אך ההופעה שלה יום לפני כן בניצה היתה כישלון טוטאלי. מגדה מוכנה לקבל את ליזט בחזרה כמשרתת שלה ופרונייה מוסר למגדה הודעה מרמבלדו האומר שהוא יסכים לקבלה בחזרה מתי שרק תרצה ובלי כל תנאים מקדימים.
רוג'רו חוזר עם התשובה של אמו. מגדה קוראת את המכתב בו האם כותבת כי היא מקווה שבנה בחר באישה ישרה שתהיה אם ראויה לילדיו. מגדה לא יכולה להמשיך להסתיר את האמת מרוג'רו ומגלה לו על עברה ומסבירה כי לעולם לא תוכל להינשא לו. רוג'רו מתחנן בפניה שלא תעזוב אותו אך היא אומרת לו כי עליו לשוב לביתו ומגדה עוזבת אותו.
יום | תאריך | שעה | סיורים | טוקבקים |
שישי | 9.1.15 | 13:00 | ||
מוצ"ש | 10.1.15 | 20:00 | ||
* שני | 12.1.15 | 20:00 | ||
שלישי | 13.1.15 | 20:00 | 18:30 | מיד עם סיום המופע |
רביעי | 14.1.15 | 20:00 | 18:30 | מיד עם סיום המופע |
שישי | 16.1.15 | 13:00 | ||
מוצ"ש | 17.1.15 | 20:00 | ||
ראשון | 18.1.15 | 20:00 | 18:30 | מיד עם סיום המופע |
שני | 19.1.15 | 20:00 | ||
חמישי | 22.1.15 | 20:00 | 18:30 | מיד עם סיום המופע |
שישי | 23.1.15 | 13:00 | ||
מוצ"ש | 24.1.15 | 20:00 |
* שני 12.1.15, 20:00 - פרמיירה
** ביום שבת 3.1.15 בשעה 11:00 יתקיים מפגש לקראת בכורה
*** כשעה לפני כל מופע תתקיים הרצאה
מגוון אפשרויות לכל מי שרוצה להעשיר את חוויית האופרה
רוצים לדעת יותר על האופרה שאתם הולכים לראות? רוצים לגלות את הסודות שמאחורי הקלעים?
רוצים לפגוש את האמנים לאחר ההופעה?
האופרה הישראלית מאפשרת לכם להעצים את החוויה האופראית עם שלל אירועים לפני ואחרי ההופעה
לקראת בכורה
בשבת בבוקר שלפני הפרמיירה, יוצרי ההפקה וחלק מהסולנים מספרים על האופרה, על ההפקה, על הקריירה שלהם ועל עולם האופרה בימינו. זו ההזדמנות לשמוע כמה שיותר פרטים על ההפקה עצמה ולהכיר את הבמאי, המנצח, המעצבים וסולנים המשתתפים בהפקה. בין השיחות והדיבורים הזמרים ישמיעו קטעים נבחרים מהאופרה.
שבת 3.1.15 בשעה 11:00 על במת בית האופרה. משך המופע: 90 דקות.
מחיר כרטיס: 70 ₪
הרצאה מקדימה
שעה לפני כל תחילת הופעת אופרה מתקיימת באולם הרצאת מבוא בת 30 דקות. ההרצאה, המועברת על ידי נציגים מצוות האופרה, מתמקדת לעתים באופרה וברקע ההיסטורי שלה, לעתים בהיבטים המוסיקליים של היצירה, לפעמים בהפקה עצמה ומאפשר לצופים לקבל תוספת אינפורמציה לקראת הצפייה באופרה שעה קלה לפני תחילת ההופעה.
ההרצאה מתחילה שעה לפני תחילת כל הופעת אופרה. אורך ההרצאה: 30 דקות.
הכניסה חופשית לבעלי הכרטיס לאופרה באותו יום.
סיור לפני מופע
מה קורה מאחורי הקלעים בזמן שהקהל עוד לא מגיע לבית האופרה? איך מתכוננים להופעת הערב? מה עושים הזמרים? המנצח? הצוותים הטכניים? התכונה מאחורי הקלעים לפני הופעה תמיד רבה. זו ההזדמנות לטעום קצת מההתרגשות של לפני העלייה לבמה. חצי שעה מרוכזת במקומות שבדרך כלל הקהל אינו מגיע אליהם.
הסיור מתחיל שעה וחצי לפני תחילת האופרה. משך הסיור: 30 דקות.
מחיר כרטיס: 25 ₪ (מומלץ לרכוש כרטיסים מראש – כמות הכרטיסים בכל סיור מוגבלת).
הסיורים מתקיימים כמה פעמים בכל הפקה. המועדים רשומים באתר האופרה.
אופרה טוקבק
ההופעה נגמרה. השעה כבר מאוחרת. ובכל זאת החוויה היתה מסעירה, מאתגרת, מרגשת. זה הזמן לפגוש את כמה מהמשתתפים במפגש בלתי פורמאלי. בוא לשמוע ולהשמיע. בואו לשאול שאלות. בואו להכיר את הסולנים מקרוב. הזדמנות יוצאת דופן להתקרב אל האמנים שריגשו אתכם זה עתה על הבמה.
אופרה טוקבק מתקיים בתום המופע במפלס השני של אכסדרת בית האופרה. משך הטוקבק: כחצי שעה.
הכניסה חופשית.
הטוקבקים מתקיימים כמה פעמים בכל הפקה. המועדים רשומים באתר האופרה.
"לה רונדינה"
מאת
ג'קומו פוצ'יני
לראשונה בישראל
אריות מרגשות, סצנת מקהלה ענקית ומוסיקה סוחפת
בסיפור אהבה שבאופן טרגי לא יכול להתממש
"לה רונדינה", אחת האופרות הנוגות והיפות של פוצ'יני, מגיעה לראשונה לבמת האופרה הישראלית. אופרה זו לא זכתה לביצועים רבים בבתי האופרה בעולם מסיבות שונות.
על האופרה ינצח פרדריק שאזלן והבמאי הוא ניקולא ז'ואל. משתתפים: תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, מקהלת האופרה הישראלית וסולנים מארץ והעולם.
האופרה מגוללת את סיפורה של מגדה, אישה שמורה בפריס הבורגנית, המתאהבת ברוג'רו, צעיר בורגני אך היא מבינה שאהבתם לעולם לא תוכל להתממש בשל הרקע ממנו הגיעה, העובדה שהיא ביתה מאהבת של הבנקאי העשיר רמבלדו ומחליטה בצער לוותר. פוצ'יני שוב בוחן את גבולות האהבה.
פוצ'יני החל בכתיבתה של האופרה בעקבות הזמנה מיוחדת שקיבל מתיאטרון קארל בוינה, אוסטריה לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה. הוא סיים את כתיבתה ב-1915 דבר שהקשה מאוד על האיטלקים לקבל אותה כתוצאה מהעוינות בין המעצמות.
נוסף על כך, מבחינה אמנותית טענו המבקרים באיטליה שאופרה זו של פוצ'יני היא יצירה שנעה בין אופרה לאופרטה וכי מדובר ביצירה קלילה ולא רצינית. בנוסף, הטרידה את המבקרים באיטליה לאו דווקא האופרה עצמה אלא מה שהתפרש ממנה, ככל הנראה בצדק רב, כשאיפתו של פוצ'יני לכתוב יצירה המושפעת מהאופרטה הווינאית, בהשראתו של המלחין הנערץ עליו פרנץ להאר וחבריו, שהצליחו להגיע עם היצירות הפופולאריות שלהם לקהל רחב יותר.
מאז הועלתה לראשונה היו כאלה שסיווגו אותה כאופרטה ולא אופרה, יתכן בשל הסצנה המתרחשת במועדון לילה בפריס וכוללת ריקודי קנקן. המוסיקה באופרה כתובה בשפה פוצ'ינית מובהקת ואחת האריות היפות באופרה, נבחרה לככב בפסקול של הסרט "זיכרונות אהבה מפירנצה".
פוצ'יני לא זכה לעדנה על כתיבת האופרה הזו באיטליה היות ולאור הביקורת כלפיה היא הוצגה בעיקר מחוצה לאיטליה כך שלאהבת מולדתו של המלחין זכתה לה רונדינה רק לאחר מותו.
כמו ברוב האופרות של פוצ'יני גם ב"לה רונדינה" פוצי'ני מעלה על הבמה לתמונה אחת מקהלה רבת משתתפים. בדיוק כמו במערכה השנייה בלה בוהם גם כאן במערכה שנייה המתרחשת במעודון הלילה בולייה בפריס, הבמה מתמלאת במקהלה גדולה במעצימה את הדרמה והרגשות ונותנות מעטפת מרגשת לסיפור המאוד אישי של שני זוגות האוהבים המרכזיים.
באופרה "לה בוהם" משתתפים קרוב ל-20 סולנים המגלמים רובם לכולם בחורים ובחורות פריסאיים צעירים הנהנים לעסוק במשחקי האהבה ועוד יותר לדון במהותה של האהבה.
הבמאי הצרפתי ניקולא ז'ואל כיהן ב- השנים האחרונות כמנהל האופרה הלאומית בפריס. ז'ואל ביים הפקות אופרה בבתי האופרה המובילים בעולם כולל המטרופוליטן בניו יורק, לה סקאלה במילנו, האופרה הממלכתית בווינה, האופרה המלכותית קובנט גרדן בלונדון, הארנה בוורונה ורבים אחרים באופרה הישראלית ביים את "סיפורי הופמן " מאת אופנבך ויביים את "טוסקה" מאת פוצ'יני למרגלות המצדה ביוני הקרוב.
הסולנים בהפקה הם: אנג'לה גיאורגיו, מזמרות האופרה הבולטות של המאה ה-20, הסופרניות אורליה פלוריאן הזכורה לקהל הישראלי מהפקת "לה טרוויאטה" במצדה ואירה ברטמן -בתפקיד הראשי, זמרי הטנור זורן טודורוביץ, (באופרה הישראלית הופיע בתפקיד פינקרטון) ואבי קלמברג (הופעתו הראשונה באופרה הישראלית) בתפקיד רוג'רו בתפקיד פרונייה מריוס ברנסיו הרומני (באופרה הישראלית הופיע בתפקיד רודולפו ב"לה בוהם") ולוקה לומברדו הצרפתי (שהופיע בתפקיד אלפרדו ב"לה טרוויאטה" ובתפקיד הראשי ב"סיפורי הופמן" באופרה הישראלית) בתפקיד רמבלדו הבס-בריטון ולדימיר בראון, בתפקיד ליזט הסופרניות הילה בג'יו ואלה וסילבצקי ועוד סולנים ישראליים רבים נוספים.