האופרה הישראלית תל-אביב-יפו
בר עליון דלג על בר עליון
EN عر
    עונת 23-24

    פיק דאם

    פיק דאם

    פיוטר איליץ' צ'ייקובסקי

    ליברית: מודסט איליץ' צ'ייקובסקי והמלחין על פי הנובלה של פושקין
    הצגת בכורה: סט. פטרבורג, 7 בדצמבר 1890
    הצגת בכורה באופרה הישראלית: 11 בדצמבר 1999
    הצגת בכורה באופרה הישראלית בעונה זו: 25 ביוני 2010 

    מנצחת          

    קרי-לין וילסון 25.6, 26.6, 27.6, 29.6, 30.6, 2.7, 3.7, 4.7, 6.7, 8.7

    דניאל כהן 9.7, 10.7
    במאי מריוש טרלינסקי 
    מעצב תפאורה בוריס קודליקה
    מעצבי תלבושות מגדלנה טסלווסקה
    פאבל גרברצ'יק
    מעצבת תאורה פליס רוס
    כוריאוגרף אמיל וסולבסקי

     

    סולנים          

       

    הרמן ויקטור לוטסיוק 25.6, 27.6, 29.6, 3.7, 6.7, 8.7, 10.7
    קז'ישטוף בנדרק 26.6, 30.6, 2.7, 4.7, 9.7
    טומסקי ולדימיר בראון 25.6, 27.6, 30.6, 3.7, 6.7, 8.7, 9.7, 10.7
    קוסטאס סמורגינאס 26.6, 29.6, 2.7, 4.7
    ליזה אירה ברטמן 25.6, 27.6, 30.6, 2.7, 3.7 ,6.7, 8.7, 10.7
    נטליה אושאקובה  26.6, 29.6, 4.7, 9.7
    ילצקי ולדימיר פטרוב 25.6, 27.6, 30.6, 2.7, 3.7 ,6.7, 8.7, 10.7
    יוג'ין ברנקובאנו  26.6, 29.6, 4.7, 9.7
    פאולינה

    מוניקה אוולין ליב 

    הרוזנת אניה סיליה
    גלינה מלינסקי
    צ'קלינסקי פליקס ליבשיץ
    צ'פליצקי גיא מנהיים
    סורין נח בריגר
    רב המשרתים גיא מנהיים
    נרומוב יאיר גורן 25.6, 26.7, 27.6, 29.6, 30.6, 6.7, 9.7, 10.7
    אנטולי קרסיק 2.7, 3.7, 4.7, 8.7
    אומנת שירה רז 25.6, 26.6, 2.7, 3.7, 4.7, 6.7, 8.7, 9.7, 10.7
    איילה צימבלר 27.6, 29.6, 30.6
    מאשה מימה מילוא 25.6, 27.6, 30.6, 9.7
    שירה שפיר 26.6, 29.6, 6.7, 10.7
    נונה זלצמן 2.7, 3.7, 4.7, 8.7
    פרילפה דניאלה לוגסי 25.6, 27.6, 2.7, 3.7, 4.7, 8.7
    אלה וסילביצקי 26.6, 29.6, 30.6, 6.7, 9.7, 10.7
    מילובזוב

    מוניקה אוולין ליב 25.6, 27.6, 2.7, 3.7, 4.7, 6.7, 8.7

    איילה צימבלר 26.6, 29.6, 30.6, 9.7, 10.7


    תזמורת האופרה - התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון
    השירה ברוסית
    תרגום מוקרן באנגלית ובעברית
    תרגום: ישראל אובל
     
    משך המופע: כשלוש וחצי שעות

    סיפור אהבה בלתי אפשרית המבוסס על יצירתו המרגשת של גדול משוררי רוסיה – פושקין. הרמן המהמר הכפייתי מנסה לגלות את סודם של שלושת הקלפים ולזכות באהבתה של ליזה האוהבת אותו אך העתידה להינשא לגבר שהיא אינה אוהבת. יצירת המופת של צ'ייקובסקי בהפקה חדשה בבימויו של מריוש טרלינסקי.

    קריאה נוספת:
    דיבוק צא! מאת במאי פיק דאם, מריוש טרלינסקי

    תקציר העלילה

    לאלבום תמונות ההפקה

    צילום תמונות: יוסי צבקר        

     


    תאריכים

    ו' 25.6.10 (13:00), מוצ"ש 26.6.10 (20:30), א' 27.6.10 (20:00), ג' 29.6.10 (20:00),

    ד' 30.6.10 (20:00), ו' 2.7.10 (13:00), מוצ"ש 3.7.10 (20:30), א' 4.7.10 (20:00),

    ג' 6.7.10 (20:00), ה' 8.7.10 (20:00), ו' 9.7.10 (13:00), מוצ"ש 10.7.10 (20:30)

    מחירי כרטיסים: 175/237/304/378/428 ש"ח

    הרצאה מקדימה- כלולה במחיר הכרטיס:
    שעה לפני כל אחד מהמופעים תתקיים הרצאה מקדימה באולם.
    הכניסה חופשית בהצגת כרטיס הכניסה לאופרה.

    לקראת בכורה: ש' 19.6.10 (11:00)
    מחיר כרטיס: 70 ש"ח

    סיורים מאחורי הקלעים: ג' 29.6 (19:00), ד' 30.6 (19:00),
                                    
                                     ג' 6.7 (19:00), מוצ"ש 10.7 (19:00)
    מחיר כרטיס: 25 ש"ח

    אופרה טוקבק מיד עם תום המופע: מוצ"ש 26.6, ג' 29.6, א' 4.7, ג' 6.7

    לרכישת כרטיסים


    ביקורת

     "פיק דאם": כך עושים אופרה מרהיבה. הצוות היוצר המעולה מפולין שהציג כאן כבר את "מאדאם בטרפליי" לפני כשנתיים מדהים שוב ב"פיק דאם" של צ'ייקובסקי, מלודרמה גדולה ועתירת יצרים. גדולתו של הבמאי טרלינסקי ואנשי צוותו שהם יודעים את חוש המידה; לעומת החושניות של המוסיקה הם יוצרים חזיון שמשתמש באפקטים תיאטרליים בזהירות, כמעט בנזיריות. והם גם מאוד מטעים: מה שמתחיל כתמונה חזקה של מועדון לילה מושחת בצבעים עזים, מתפתח לתיאטרון היודע להעלות את המתח ברמז: להקרין סערה בשמיים, ואחר כך להעביר עליה מסך שחור לאט לאט לאט. כך בעוד המוסיקה סוערת, הבמה נתונה כולה בידי הדמויות: אירה ברטמן היפה, הדרמטית והעדינה בתפקיד ליזה, ויקטור לוטסיוק בתפקיד הרמן, המאהב המאוהב במזל ובקלפים, ופיסת היסטוריה אופראית, הזמרת הווגנריאנית הגדולה אניה סיליה בתפקיד הרוזנת, המחזיקה בידיה את סוד הקלפים המנצחים. טרלינסקי יודע להשתמש בנברשות, בקהל ברקע, בהמונים בתאורה חלקית, כשהכל מכוון להעמיד תמונה תיאטרונית שתשווה אמינות למלודרמה המטורפת של העלילה. ובסופה של האופרה, כשהקלף המפסיד כבר נזרק על השולחן, וליזה כבר השליכה את עצמה מהגשר, נותר על הבמה, לצלילי המוסיקה הכמעט אלגית של אבל הסיום, פיסול בלתי נשכח בעשן ותאורה, מעשה ידיה של פליס רוס. כך עושים אופרה מרהיבה מתוך מירב האיפוק. כך הקלף המפסיד הוא מנצח, בגדול."
    מיכאל הנדלזלץ, הארץ

    "יחד עם התאורה המדהימה שליוותה את האופרה מתחילתה ועד סופה, בעיצובה של פליס רוס, הישראלית שבצוות, יצר הבמאי מרקם בימתי מרתק... אחר כך באו עוד תמונות יפהפיות רבות שהפשטות הגאונית בלטה בהן...סיליה הייתה מרגשת בתמונה שבה פרטה על נימי עברה המפואר, לוסיוק, ברטמן ופטרוב שרו לכל אורך היצירה את תפקידיהם בקול גדול ומלא, וכמוהם גם הזמרים המצוינים ולדימיר בראון, נוח בריגר ופליקס ליבשיץ, כשלושת מכריו-חבריו של הרמן, או מוניקה אוולין ליב כחברתה של ליזה, מימה מילוא כחדרנית שלה ושירה רז כאומנת הקפדנית. הם שיחקו היטב את תפקידיהם, וטרלינסקי היטיב גם לעצב את תפקיד המקהלה, ובעיקר של בנותיה, ויחד עם קבוצת הרקדנים הגדולה, שחקנים ואקרובטים יצר חגיגת מוזיקה ותיאטרון עשירה בלי רגע דל...
    ..."פיק דאם" באופרה הישראלית היא ניצחון של שלושת הקלפים המנצחים שחברו לערב מענג – המוזיקה של צ'ייקובסקי, הבימוי של טרלינסקי ושותפיו, וזמרתם הנפלאה של ברייטמן, לוסיוק ופטרוב."
    צבי גורן, אתר הבמה


    "הפעם קיבלנו חגיגה. שילוב מושלם של מוסיקה, שירה ותיאטרון. הבמאי מריוש טרלינסקי הבליט במיוחד את הדרמה האישית- אנושית שבמערכת היחסים בין הגיבורים ואת הרקע  הבימתי-וויזואלי שיש בו משחק, תנועה, ואווירה הולמת, כדרמה שהיא רלוונטית היום לא פחות מכפי שהיתה בשעתה. הבמה מעוצבת כחלל מרשים...האופרה מלוהקת כמו שצריך מבחינת המשחק והשירה. בעיקר כדאי לציין את אירה ברטמן, שהצליחה להעביר בקול ובמשחק, בצורה מרגשת ומשכנעת, את כל מה שמתרחש בעולמה הפנימי. הטנור ויקטור לוטסיוק בתפקיד הרמן עיצב גם הוא דמות מרשימה מאוד, עם כל המבוכות והתחושות שהוא חווה במהלך העלילה... כמובן שראוי לציין גם את פרקי המקהלה המרשימים, את תזמורת ראשון לציון ואת הניצוח המועלה , הרגיש והמרשים של קרי-לין וילסון, וכמו כן את מעצבי התלבושות והתאורה.
    "פיק דאם" היא דוגמא טובה לבימוי ולעיצוב בימתי מקורי ומעניין של אופרה, שאינו בא על חשבון החומר המקורי כדי "לגנוב את ההצגה" מהמלחין כפי שקורה לא אחת באופרה המודרנית, אלא להיפך- מעניק לאופרה את כל מה שיש בה, מהיבט אנושי על זמני שהוא אותנטי, מרשים, ולא מופגן."
    בן עמי פיינגולד, מקור ראשון

    "... לא רק האוזניים נהנו מההפקה הזו (בין היתר, מהניצוח הקולח ומהתפקוד המרשים של הסולנים), אלא גם העיניים. טרלינסקי חוזר ומראה כיצב מחיים יצירה בת 120 שנה... עם המוסיקה המרשימה של צ'ייקובסקי, זהו אכן סיום מרשים שקשה להשתחרר ממנו גם לאחר שהמסך יורד. שורה תחתונה: סיום עונה מפואר."
    אמיר שוורץ, כלכליסט

     

    "הפקה פסיכולוגית מרתקת מבית היוצר של מריוש טרלינסקי והמעצבים שלו היוצרים עולם של צבעים בוהקים בו הגיבור מחפש בטירוף כסף ואהבה." (יאצ'ק הברילוק, Gazeta Wyborcza)


    עבור לתוכן העמוד