נבוקו למרגלות המצדה
נבוקו למרגלות המצדה
ג'וזפה ורדי
ליברית: טומיסטוקלה סולרו
הצגת בכורה: תיאטרון לה סקלה, מילנו, 9 במרס 1842
הצגת בכורה באופרה הישראלית: 5 ביולי 2003
מנצח | דניאל אורן | |
במאי | יוסף רוכליץ | |
מעצב תפאורה | ניצן רפאלי | |
מעצב סאונד | בריאן גרנט | |
מעצב תאורה | אבי-יונה בואנו (במבי) | |
מעצב תלבושות | אלברטו ספיאצי | |
מעצב שטח | גיורא פורטר | |
במאי שטח | רונן פלד-חדד |
סולנים | ||
|
||
נבוקו | אלברטו גזאלה | |
דוד צ'יקוני | ||
זכריה | פאטה בורצ'ולדזה | |
אביגיל | דמיטרה תאודוסיו | |
בייסה דשניאם | ||
ישמעאל | נזארנו אנטינורי | |
פננה | איופמיה טופאנו | |
טיציאנה קרארו | ||
כהן גדול | קרלו סטריולי | |
עבדאללה | פליקס ליבשיץ | |
אננה | ליליה גרצובה |
מקהלת האופרה הישראלית | |
מנצח המקהלה: ישי שטקלר | |
תזמורת האופרה - התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון | |
השירה באיטלקית | |
תרגום מוקרן בעברית ובאנגלית | |
תרגום: ישראל אובל | |
האופרה היהודית של ורדי בהפקה מיוחדת למרגלות המצדה. ההיסטוריה של העם היהודי באה לידי ביטוי באירוע חד פעמי בו ישירו הגולים היהודים בבבל על כיסופיהם לארץ ישראל כאשר ההפקה מתרחשת עם הר המצדה כרקע מרגש.
מידע נוסף:
נבוקו במצדה- חדשות ערוץ 2
צילום תמונות: יוסי צבקר |
לאלבום תמונות מהפרימיירה- ביקור נשיא המדינה
צילום תמונות: יוסף אבי יאיר אנגל
יום חמישי, 3.6.10, 22:00, מוצ"ש 5.6.10 22:00, ראשון 6.6.10 22:00
לרכישת כרטיסים
להורדת ספח הזמנה
ביקורות מן העיתונות על האופרה "נבוקו" במצדה:
"צלילים אלוהיים. למרות האקזוטיות- חוף ים המלח, דמותה של מצדה כתפאורת רקע, שיירות הסוסים והגמלים על הבמה- הגיבורה הראשית של המחזה נותרה המוזיקה. מדובר שהישג של כל משתתפי המחזה (כ-600 במספר), אך בראש ובראשונה של המנצח דניאל אורן... אורן תמיד מקפיד על ליהוק נהדר במחזותיו... כל אלה והמקהלה הנפלאה, יחד עם הסימפונית של ראשון לציון, השתלבו נהדר זה בזה... גיבור ההפקה היה מעצב התאורה אבי יונה בואנו ("במבי") שנעזר בנתוני המדבר ובצלליתה של מצדה ויצר תאורה אמנותית מופלאה."
ולדימיר מק, עיתון ידיעות אחרונות
"עם תפאורה מדברית ואנשי צוות רבים ההפקה של נבוקו היתה מתוקתקת להפליא. האופרה הישראלית יכולה לזקוף לזכותה הצלחה במיזם השאפתני."
יובל בן עמי, ישראל היום
"הפקה גרנדיוזית ומרשימה מבחינה הפקתית...בכל מקרה, האופרה הישראלית ראויה לכל שבח על היוזמה לייסד בארץ פסטיבל אופרה באוויר הפתוח, בדומה לזה שב"ארנה" של ורונה."
עומר שומרוני, גלובס
"לראות את האופרה נבוקו של ג'וזפה ורדי במצדה זה לראות יצירה על-זמנית שיוצאת מדפי ההיסטוריה כדי לומר משהו גדול יותר על החיים, ואף לחוות זאת בלוקיישן אולטימטיבי.
הכניסה למתחם המופע דרך שערי אבן מעוצבים היא עוצרת נשימה. זו הפעם הראשונה בה למעשה נחשף הר המצדה במלוא תפארתו מול הקהל. בשלב מאוחר יותר יאיר אותו אמן התאורה, אבי יונה בואנו, שהצליח להפוך את ההר לישות כמעט חיה, ולעשות קסמים על במת הענק הכפולה מגודלה של במת האופרה במשכן בתל אביב.
מלחמות הישרדות של עם, מאבקי כוחות בין שליטים ודתות, יצר נקמה – זה היה נכון אז וזה נכון גם היום. ואולי זה סוד הקסם של האופרה שהצליחה לסחוף אחריה אלפי אנשים כמו היתה החלילן מהמלין. שילוב שקשה לעמוד בו, של יצירה על זמנית שיוצאת מדפי ההיסטוריה כדי לומר משהו גדול יותר על החיים ולוקיישן אולטימטיבי שהוא אתמול, היום ומחר גם יחד. חגיגה."
מרב יודילוביץ' , YNET
"הפקת הענק של האופרה הישראלית למרגלות המצדה, נבוקו של ורדי, היתה מופע חוויתי, גדול ומזהיר, שעשה שימוש מרשים במרחב המדברי והתמודד באופן סביר עם מגבלות השירה בשטח.
נבוקו למרגלות המצדה, הפקת היוקרה של האופרה הישראלית, היתה אירוע מזהיר. מדובר במפגן מרשים של יכולת ארגון והפקה, תוך שמירה על סטנדרט אמנותי ומקצועי גבוה. להפיק סדרת קונצרטים כזו, על חוף ים המלח למרגלות המצדה, תוך שינוע אלפי אנשים מכל רחבי הארץ והעולם (6,500 איש בכל הופעה) לאתר המדברי החשוף שבו הוקם אמפיתיאטרון זמני וענק, מוכיחה ללא ספק על כושר ארגון ויכולת ניהול מרשימים, אך המרשים באמת היה המופע עצמו.
אבי יונה בואנו (המכונה "במבי") מעצב התאורה, כן, הוא בראש ובראשונה, וכן מעצב התפאורה (ניצן רפאלי) והבמאי (יוסף רוכליץ), עשו שימוש משובח במרחב הגדול שהועמד לרשותם. הבמה - רחבה ודו-קומתית, מעוצבת בפשטות אלגנטית, אפשרה את הנעת ההצגה במפלסים שונים, תוך תנועה מתמדת. אלמנטים גרנדיוזיים כמו שיירת סוסים וגמלים (אמיתיים) וכרכרות קרב רכובות, חצו אותה; לפידים, מעגלי אש וענני אור הופעלו וכבו; המוני חיילים, כוהנים ושבויים נעו לאורכה ולרוחבה; אלומות אור ענקיות נישאו היישר לרקיע והר המצדה הואר לפרקים.
נבוקו ששמענו אמש (ה') היתה חוויה מוזיקלית מהנה ביותר. קודם לכל בשל תנופתו הנלהבת של דניאל אורן. יש במנצח הכריזמטי הזה - הכן, הילדותי לרגעים והנרגש כל-כך - משהו שסוחף-דוחף את התזמורת והזמרים לאיזו דינמיות אנרגטית, תוך כדי שיח מוזיקלי משותף. ואכן התזמורת הסימפונית ראשון לציון היתה, תחת שרביטו, מצוינת
הזמרים - וכאן נדרשת פאוזת-כבוד הולמת, היו רובם ככולם מעולים. האופרה הביאה הפעם לישראל חבורת סולנים בינלאומיים, מן השורה הראשונה. הבולטת והמדהימה שבהם היתה הסופרנית היווניה דמיטרה תאודוסיו, ששרה את תפקיד אביגיל, בתו המאומצת של נבוקו. באופן בהחלט לא שכיח באופרות, ניתן תפקיד "הגיבורה הרעה" דווקא לסופרנית.
מדובר באירוע חריג, מפואר, מזהיר הפקתית ובהחלט מוצלח מאוד - גם מוזיקלית. את מחיאות הכפיים, במפגן הקידות של הזמרים, ליוו לפידים מעופפים שהופרחו אל שמי המדבר. זה היה סיום יפה לערב מהנה ובלתי שכיח. "
יון פדר, YNET
"מיליוני שקלים, ציוד משוכלל, ארגון מופתי ואלפי עובדים, זמרים ושחקנים במבצע אופראי ייחודי.
הרבה פעלולי במה מפתיעים – ולאו דווקא תריסר הסוסים ושני הגמלים – העשירו את המופע, בעיקר באש ותמרות עשן, וכמובן התלבושות של אלברטו ספיאצי, שהלביש מאות משתתפים בפאר והדר ארגמני לאנשי בבל, ובגוני שחור-אפור לבני יהודה בירושלים, בגלות, ובהמשך עד שנבוקו (נבוכדנצר) משחרר אותם משביו ומחזיר אותם לציון...ובמרכז, גלוי כמעט לכל גובה קומתו התמירה - דניאל אורן, שניצח-עיצב בגופו, זרועותיו, ואפילו בקולו, את השֶפעה המוזיקלית של ורדי, החל בצלילי הפתיחה של התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, שמערכת הסאונד דאגה לכך שכל כלי בה וכל זמר וזמרת ומקהלת האופרה יישמעו צלולים, ואת מה ששרו ליוו כתוביות התרגום של ישראל אובל' שהוקרנו בחמישה צגים אלקטרוניים לנוחות הקהל' מכל צד ובכל מרחק...כמוני, וכמו הרבים שכבר צפו בהתגשמות חלומה של חנה מוניץ, מנהלת האופרה הישראלית, ושל שותפיה הרבים, גם 26 אלף הצופים שיגיעו לארבעת המופעים הבאים (לבושים בבגד קיצי קל, נעלי הליכה נוחות ומצוידים בבקבוקי מים) ייהנו מחוויה מורכבת שיש בה אמנות לרוב וראווה ראויה לשמה, ובעיקר הבטחה שההגשמה הזו תימשך גם בשנים הבאות."
צבי גורן, אתר הבמה
קונצרט חגיגי למרגלות המצדה עם ג'סי נורמן
הזמרת האגדית ג'סי נורמן חוזרת לישראל לקונצרט חד פעמי בו תבצע את מיטב הרפרטואר שלה: אריות אופראיות, שירים, שירי עם וספיריטואלס, בליווי תזמורת האופרה בניצוחה של רייצ'ל וורבי.
תכנית הקונצרט:
מוצרט דיברטימנטו ברה מז'ור ק. 136
מוצרט אני אלך, אבל לאן? ק. 583
סן-סנס בכחנליה מתוך שמשון ודלילה
סן-סנס לבי נפתח לשמע קולך מתוך שמשון ודלילה
פוצ'יני אינטרמצו (מערכה שלישית) מתוך מנון לסקו
פוצ'יני אבא'לה יקר שלי מתוך ג'אני סקיקי
ורדי מארש הניצחון מתוך אאידה
ורדי חזור מנצח מתוך אאידה
הפסקה
גרשווין קטעים סימפוניים מתוך פורגי ובס
גרשווין הגבר שלי כבר אינו כאן מתוך פורגי ובס
ברנשטיין סיפור הפרברים, קטעים סימפוניים
אלינגטון איני נמצאת כאן יותר
אלינגטון המצב לא טוב
אלינגטון בוא יום ראשון
אלינגטון Heaven
אלינגטון אין לזה כל משמעות
כל השירים של אלינגטון עובדו במיוחד לג'סי נורמן על ידי פטריק רוס
ובנוסף טיולים במדבר והפתעות נוספות