אריודנטה
לטופס מילוי פרטים מקוון
מנצח | ז'אן-כריסטוף ספינוזי | |
במאי |
דיוויד מקוויקר | |
במאי מחדש | ניב הופמן | |
מעצבת תפאורה ותלבושות | ויקי מורטימר | |
מעצבת תאורה | פול קונסטבל | |
מעצב קרבות במה | ברק גונן | |
כוריאוגרף | קולם סירי | |
סולנים: | ||
אריודנטה | ססיליה הול | |
ג'ינברה | דניאלה סקורקה | |
דלינדה | הילה פחימה | |
פולינסו | ניקולס טמניה | |
מלך סקוטלנד | אוגו גואיארדו | |
לורקניו | אד לאיון | |
אודוארדו | אנטון טרוטוש | |
הפקה חדשה בשיתוף האופרה הממלכתית של וינה
משך המופע: שלוש וחצי שעות, כולל שתי הפסקות
הכניסה לחיילים בסדיר, במדים - חינם באדיבות ליזיקה, עמי וטדי שגיא
קבלת הכרטיסים שעה לפני תחילת האופרה בקופה
כמערכה ראשונה
ג'ינברה מספרת לדלינדה כי היא מאוהבת באריודנטה וכי אביה, המלך, הסכים לנישואיהם. פולינסו מצהיר על אהבתו לג'ינברה שדוחה אותו ואז דלינדה מגלה לפולינסו כי אריודנטה הוא יריבו לאהבה. בו בזמן דלינדה רומזת לפולינסו על יחסיה העזים כלפיו והוא מחליט לנצל את דלינדה כדי להרוס את אריודנטה. אריודנטה וג'ינברה מאושרים מהצהרתו של המלך כי טקס נישואיהם יערך למחרת היום. פולינסו נותן לדלינדה להאמין כי הוא אוהב אותה. לוקרניו, אחיו של אריודנטה, מתוודה בפני דלינדה על אהבתו אליה, אך היא דוחה אותו. אריודנטה וג'ינברה חוגגים את ערב נישואיהם.
מערכה שנייה
בהמשך הלילה פולינסו מספר לאריודנטה כי הוא מאהבה של ג'ינברה וכי הוא אינו מבין כיצד אריודנטה מסוגל לשאתה לאישה. אריודנטה מסתתר בעת דלינדה, המחופשת לג'ינברה, מזמינה את פולינסו אל חדרה. אריודנטה המיואש מרגיש נבגד, אך לורקניו שצפה במתרחש מונע מאריודנטה להרוג את עצמו ומשכנע אותו להתקנם. המלך מקבל מידע כי אריודנטה קפץ מצוק אל תוך הים וככל הנראה טבע. ג'ינברה מתמוטטת מצער רב בעוד לורקניו טוען שאריודנטה הרג עצמו בגלל בגידתה של ג'ינברה.
מערכה שלישית
אריודנטה המיוסר פוגש את דלינדה המבינה את מעשה המרמה של פולינסו ומגלה הכל לאריודנטה. פולינסו תובע את עלבונה של ג'ינברה ומזמין לדו קרב את לורקניו שהאשים אותה בבגידה. למרות שג'ינברה אינה מעוניינת בתמיכתו של פולינסו, אביה המלך מתעקש על כך. לורקניו פוצע את פולינסו אנושות. אריודנטה מגיע כדי להגן על ג'ינברה ומבטיח להסביר הכל כל עוד ייסלח לדלינדה על חלקה התם במעשה המרמה של פולינסו. לפני מותו פולינסו מתוודה על מעשיו, דלינדה זוכה למחילה מאביה המכריז על ניצחון התום והאהבה.
מגוון אפשרויות לכל מי שרוצה להעשיר את חוויית האופרה
רוצים לדעת יותר על האופרה שאתם הולכים לראות? רוצים לגלות את הסודות שמאחורי הקלעים? רוצים לפגוש את האמנים לאחר ההופעה? האופרה הישראלית מאפשרת לכם להעצים את החוויה האופראית עם שלל אירועים לפני ואחרי ההופעה.
הרצאה מקדימה
שעה לפני כל תחילת הופעת אופרה מתקיימת באולם הרצאת מבוא בת 30 דקות. ההרצאה, המועברת על ידי נציגים מצוות האופרה, מתמקדת לעתים באופרה וברקע ההיסטורי שלה, לעתים בהיבטים המוסיקליים של היצירה, לפעמים בהפקה עצמה ומאפשר לצופים לקבל תוספת אינפורמציה לקראת הצפייה באופרה שעה קלה לפני תחילת ההופעה.
ההרצאה מתחילה שעה לפני תחילת כל הופעת אופרה. אורך ההרצאה: 30 דקות.
הכניסה חופשית לבעלי הכרטיס לאופרה באותו יום.
אופרה טוקבק
ההופעה נגמרה. השעה כבר מאוחרת. ובכל זאת החוויה היתה מסעירה, מאתגרת, מרגשת. זה הזמן לפגוש את כמה מהמשתתפים במפגש בלתי פורמאלי. בוא לשמוע ולהשמיע. בואו לשאול שאלות. בואו להכיר את הסולנים מקרוב. הזדמנות יוצאת דופן להתקרב אל האמנים שריגשו אתכם זה עתה על הבמה.
אופרה טוקבק מתקיים בתום המופע במפלס השני של אכסדרת בית האופרה. משך הטוקבק: כחצי שעה.
הטוקבקים מתקיימים כמה פעמים בכל הפקה. הכניסה חופשית.
|
תאריך |
שעה |
הרצאה מקדימה |
לפני כל מופע |
שעה לפני כל תחילת מופע |
טוקבקים |
21, 23 בפברואר |
מיד בתום המופע |
הנדל: אריודנטה מאת יעל קרת
במשך 200 שנה היא נשכחה בין דפי ההיסטוריה, אבל אז אריודנטה שבה אל הבמות והתגלתה מחדש כפנינה בארוקית מסעירה. כעת מגיעה אלינו ההפקה המדוברת מווינה, שמשלבת חזון דרמטורגי ואסתטי של פאר בארוקי קלאסי יחד עם שפה בימתית עכשווית. הסיפור מותח, הדמויות מורכבות ואנושיות, והמוסיקה נשגבת - אריודנטה היא חוויה אופראית שלא כדאי להחמיץ
אריודנטה היא "אופרה סריה" (אופרה רצינית) בשלוש מערכות, המבוססת על פואמה איטלקית אפית בשם "אורלנדו הזועם" מאת לודוביקו אריוסטו. "אורלנדו הזועם" היוותה בסיס ליצירות אמנות רבות בתחום הספרות והמוסיקה, ביניהן עוד שתי אופרות מפורסמות של הנדל - אלצ'ינה ואורלנדו, והמחזה השייקספירי המפורסם "מהומה רבה על לא דבר". אף על פי שאין הוכחה לכך ששייקספיר ביסס את המחזה שלו על "אורלנדו הזועם", מי שמכיר את "מהומה רבה" בוודאי יזהה את הדמיון העלילתי בין המחזה של שייקספיר לאריודנטה, במיוחד באופן בו המשרתת מגויסת לעזרת הנבל ללא ידיעתה לטובת ביצוע המזימה שלו. עד היום אנחנו לא יודעים מי כתב את הליברית של אריודנטה, אבל מה שברור שהוא הצליח להפוך סיפור על בגידה, שקרים, וכבוד בחצר המלוכה הסקוטי לבסיס המושלם ליצירת מופת אופראית שעזרה להנדל להתחיל דרך חדשה ברגע קריטי בקריירה שלו.
העלילה בקצרה
אריודנטה מאורס לג'ינרבה, בתו של מלך סקוטלנד. לאריודנטה יש יריב בשם פולינסו, שזומם לחבל בנישואין הקרבים. לשם כך הוא מגייס את דלינדה, בת הלוויה ואשת סודה של ג'ינרבה. בעזרתה הבלתי מודעת של דלינדה, פולינסו גורם לאריודנטה לחשוב שג'ינרבה בגדה בו. המלך שומע על הבגידה לכאורה של בתו ומנשל אותה, בעוד שמועה מתפשטת כי אריודנטה התאבד. פולינסו שולח את סוכניו להרוג את דלינדה - היחידה שיודעת על המזימה שלו. אבל אריודנטה פוגש את דלינדה ביער (לאחר שניסיון ההתאבדות שלו לא צלח), ומבריח את שכירי החרב. פולינסו, שמנסה בינתיים להתחבב על המלך, מציע להגן על כבודה של ג'ינרבה בטורניר קרב. הוא נלחם מול אחיו תאב הנקמה של אריודנטה ונפצע קשה. לאחר ששמע את האמת מדלינדה ביער, אריודנטה מופיע בטורניר ומציע את עצמו כאביר של ג'ינרבה. פולינסו הגוסס מודה באשמה, וג'ינרבה מקבלת חנינה מהמלך.
קצת היסטוריה
בקיץ 1734, הנדל איבד את המשרה שלו כמנהל תיאטרון המלך בלונדון. רבים חשבו שהשינוי הזה יאלץ אותו לפרוש, אבל הוא הפתיע את כולם כאשר הכריז על המשרה החדשה שלו בבית האופרה שזה עתה נפתח בקובנט גארדן. הנדל לא בזבז זמן והתיישב לעבוד על אופרה חדשה - אריודנטה. בית האופרה החדש לא רק אפשר לו להמשיך לעבוד, אלא פתח בפניו אפשרויות שלא היו לו לפני כן. ג'ון ריץ', מנהל התיאטרון, היה ידוע בחיבתו לאופרה צרפתית והגרנדיוזיות שאפיינה אותה, ולכן דאג שבבית האופרה שלו יהיו תפאורות מפוארות, מקהלה קטנה, ואפילו להקת בלט כמיטב המסורת הצרפתית. הנדל התכוון לשלב את כל אלה באופרה שתפתח את העונה הראשונה שלו בקובנט גארדן, וזו הסיבה שאריודנטה היא האופרה הראשונה שלו שיש בה קטעי ריקוד ומקהלה. למרות המרכיבים החדשים, אריודנטה לא הצליחה במיוחד בהופעת הבכורה ובעשר ההופעות שלאחריה, והמלכה אף העירה כי למרות הסוף הטוב "מדובר באופרה עגמומית למדי שמעציבה את הקהל".
בשנה שלאחר מכן אריודנטה הועלתה שוב, הפעם בלי קטעי הריקוד ועם סולן חדש שלא הספיק ללמוד את האריות שלו, והחליף אותן באריות איטלקיות שרירותיות שלא עמדו בסטנדרט של הנדל. אריודנטה נשכחה ונזנחה עד אמצע המאה ה-20, אז היא הועלתה מן האוב לכבוד יום ההולדת ה-200 של הנדל. היא זכתה לכמה הפקות חדשות ומסקרנות, התגלתה כיצירה מוסיקלית תיאטרלית מרתקת, ובמהרה הפכה לאחת האופרות האהובות והפופולריות של הנדל.
מוזיקה כראי הנפש
המערכה הראשונה של אריודנטה עוסקת בחגיגת האהבה של אריודנטה וג'ינרבה וההתרגשות לקראת החתונה הקרבה. הדרמה הקשורה בשקר של פולינסו מתחילה למעשה במערכה השנייה, בנקודה זו העלילה מתחילה לנוע בקצב מהיר יותר. זו גם המערכה הקודרת ביותר באופרה שעוסקת בפינות הנסתרות והחשוכות של נפש האדם. שתי דוגמאות בולטות הן האריות המלנכוליות של אריודנטה וג'ינרבה, עד עתה זוג נאיבי ומאוהב, וכעת שני אנשים מבולבלים ופגועים. הנדל מעניק להם אריות מצמררות בפשטותן, שבאמצעות קווים מלודיים שקופים וליווי מינימליסטי של התזמורת מעצימות את השבריריות שלהם. גם דלינדה מקבלת רגע כזה במערכה השלישית, כאשר היא מפתיעה עם אריה וירטואוזית ומלאת להט בה היא מגנה את פולינסו על השקר שלו ועל הכאב שגרם. בכל אחת מן האריות באופרה הנדל חושף בפנינו צד אחר של הדמויות, ומנפץ את השבלוניות שלהן כפונקציות בתוך מסגרת תיאטרלית מוכרת. כך, אריה אחר אריה, הוא מגלה בפנינו את המורכבות האנושית שלהן ובמקביל מוכיח את הגדולה שלו כמלחין, עם מוסיקה שחושפת בעדינות ובתחכום רגש אנושי מזוקק בתוך מסגרת סגנונית מובהקת.
ללהק את הנדל
כשהנדל ובני תקופתו כתבו אופרה חדשה, הם התאימו את התפקידים הראשיים לזמרים שעמדו לרשותם, או זמרים שהם אהבו ורצו לעבוד איתם. הבחירה באיזה סוג קול יגולם כל תפקיד התבצעה בעיקר בהתאם לזמרים ספציפיים שהמלחינים הכירו, והתפקידים אף נכתבו בהתאם ליכולות ולחוזקות של כל זמר וזמרת. כשהנדל עזב את תיאטרון המלך, רוב הזמרים שעבד איתם שם לא עברו אתו; חלקם נשארו בתיאטרון בלעדיו, בעוד אחרים עברו לבתים מתחרים. מי שכן עברו עם הנדל לבית האופרה בקובנט גארדן, היו הסופרן המפורסמת שהיתה גם המוזה שלו, מריה סטרדה, והקונטרה-אלטית מריה קטרינה נגרי. עבורן הוא כתב את התפקידים של ג'ינרבה ופולינסו בהתאמה (נגרי שרה "תפקיד מכנסיים" בו היא מגלמת גבר, כפי שהיה מקובל אז). כשבא ללהק את התפקידים האחרים, הנדל לא מצא את הזמרים הנכונים. זו הסיבה שבפרטיטורה המקורית התפקיד של דלינדה נכתב לזמרת אלט ואחר כך שונה לסופרן קולרטורה גבוה, וכך גם התפקיד של לורקניו, אחיו של אריודנטה, שתוכנן במקור עבור זמר קסטרטו ובאמצע כתב היד שונה לזמר טנור. הנדל שינה את התפקידים לאחר שמצא שני זמרים צעירים ומוכשרים שישירו אותם, שניהם הפכו בהמשך לזמרים קבועים שלו בהפקות נוספות. את התפקיד של אריודנטה, הנדל נאלץ לתת לזמר קסטרטו חדש שלא הכיר, שכן הקסטרטו אתו נהג לעבוד בתיאטרון הקודם עבר לבית אופרה מתחרה. כיום התפקיד של אריודנטה מושר או על ידי קונטרה טנור (הקול הגברי הגבוה ביותר) או על ידי מצו-סופרן בתפקיד מכנסיים, כפי שיקרה גם בהפקה שלנו.
הבלט
אריודנטה היא כאמור האופרה הראשונה בה שילב הנדל קטעי בלט, אותם הוא הוסיף בשלב מאוחר יחסית של תהליך הכתיבה. הנדל הלחין אותם בנפרד משאר האופרה, והתכונן להציג אותם בפני מארי סלה - הרקדנית שהגיעה עם להקתה מפריז ללונדון, במיוחד כדי להשתתף באריודנטה. הנדל השמיע לסלה את כל קטעי הריקוד שכתב, והיא בחרה מתוכם את הקטעים שמצאו חן בעיניה במיוחד, בהתאם לחזון שלה ולאיכויות של להקתה. הקטעים שלא נבחרו עבור אריודנטה לא נזנחו - הנדל פשוט השתמש בהם באופרה הבאה שכתב, אלצ'ינה.
כאשר הנדל העלה את אריודנטה בפעם השנייה כל קטעי הבלט הושמטו, ככל הנראה בין היתר בגלל שמארי סלה ולהקתה כבר לא היו בלונדון. הלהקה כן חזרה להופיע בבכורה של אלצ'ינה, בה הצליחה סלה לעורר סקנדל בשל הלבוש המינימלי מדי שלה, והעובדה שבחרה להופיע ללא פאה עם שיערה הטבעי מתנופף לכל עבר. לאחר שזכתה לקריאות בוז בהופעתה האחרונה - היא עזבה את לונדון ונשבעה שלא תחזור יותר.
אריודנטה לא הועלתה פעם נוספת, והנדל השתמש בקטעי הריקוד ביצירות קאמריות מאוחרות יותר שלו. מדהים לחשוב על הגמישות שאפיינה את הנדל ובני זמנו ביחס לקומפוזיציות שלהם: הם התאימו את היצירות שכתבו לצרכים ולתנאים בשטח, והמוסיקה עצמה נכתבה בהשראת אמנים איתם עבדו. היצירות המשיכו להשתנות ולהתפתח בהתאם לאפשרויות שעמדו בפני המלחינים בכל פעם שהעלו מחדש את היצירה. העובדה ההיסטורית הזו מאפשרת למנצחים ובמאים של אופרות בארוק לנהוג כך בעצמם, למשל על ידי שינוי של קטעי הריקוד בהתאם לחזון הסגנוני והדרמטורגי של ההפקה הספציפית. צורת העבודה הזו משקפת לא רק את תקופתו של הנדל, אלא גם את הלך הרוח היצירתי בעולם האופרה עמוק אל תוך המאה ה-19, גם אז מלחינים כתבו תפקידים עבור זמרים מסוימים, ועיצבו את מבנה האופרות בהתאם לרוח התקופה ורחשי הלב התרבותיים הקולקטיביים. מעניין להרהר בסוגיות הללו כיום, במסגרת הדיון המתמשך בשאלה כיצד לשמר את המסורת האופראית במרחק הזמן, ובהתאם לטעמו המשתנה של הקהל.
ההפקה שלנו
אריודנטה היא אופרה באיטלקית, שנכתבה על ידי מלחין גרמני שחי ועבד באנגליה, עם מאפיינים מבניים ותוכניים של אופרה צרפתית. מדובר ביצירה בינלאומית יוצאת דופן, בוודאי בהתחשב בתקופה בה היא נכתבה. הבינלאומיות הזו מאפיינת גם את ההפקה שלנו, שנוצרה בשיתוף פעולה עם בית האופרה של וינה, תבוצע על ידי תזמורת בארוקדה הישראלית יחד עם נגנים מאנסמבל "מתיאוס" הצרפתי, תחת שרביטו מלא ההשראה של ז'אן-כריסטוף ספינוזי, אחד ממנצחי הבארוק החשובים הפועלים כיום בסצנה הבינלאומית. ביים את ההפקה היפהפייה והאינטליגנטית הזו סר דיוויד מקוויקר, במאי אופרה סקוטי, שיוצר אופרות בבתי האופרה החשובים בעולם.
מקוויקר יוצר עולם בימתי יפהפה, מקושט ומהודר, בדיוק כמו המוסיקה של הנדל. התלבושות עשויות לפרטי פרטים בדומה לאופנה עילית משובחת עם נראות תקופתית. יחד עם זאת בעיצוב האיפור והפאות מתקבל מראה שיש בו גם חספוס גותי, ששובר את האלגנטיות האצילית של המאה ה-18 ומעניק תחושה עכשווית להפקה כולה. מקוויקר משתמש באלמנטים ויזואליים שמייצרים אווירה קודרת ומתוחה, המשקפת את היצרים והחטאים האנושיים שמניעים את העלילה. הכוריאוגרף קולם סירי יצר עבור ההפקה קטעי מחול הנמצאים על התפר שבין מסורתי ועכשווי, עם סצנות קלאסיות של ריקודי המאה ה-18, לצד סצנות נועזות בשפת מחול משוחררת ופרובוקטיבית. מקוויקר לא משאיר את הכוריאוגרפיה לסצנות הריקוד בלבד, אלא משלב אותה כחלק אינטגרלי מהבימוי כולו, וכך מטשטש את ההפרדה המבנית בין ריקודים לקטעים מוסיקליים ויוצר דרמה אורגנית. אל תוך תמונות ויזואליות מעוררות השתאות, יוצק מקוויקר תוכן דרמטי נוקב כאשר הוא מעצב דמויות מורכבות, שאריה אחרי אריה מגלות את שלל הרבדים הקיימים בהן. מקוויקר מביא לידי ביטוי דרמטורגי את השילוב המופתי בין צורה ותוכן כפי שקיים במוסיקה של הנדל, בהפקה שמוכיחה שוב שאריודנטה היא יהלום בכתר האופרה הבארוקית.
جورج فريديريخ هاندل
أريودانتي
تحاكي موسيقى هاندل رواية تجمع مابين الحب، الغيرة، الخلافات والخيانة. انتاج يحبس الأنفاس لدايفد مكويكير، من كبار المخرجين في أيامنا هذه. بقيادة جان كريستوف سبينوزي- مايسترو موسيقى الباروك المعروف وفرقة الباروكيادة.
قائد الأوركسترا: جان كريستوف سبينوزي
إخراج: دايفد مكويكير
تحديث الاخراج: نيف هوفمان
مصممة المسرح والملابس: فيكي مورتيمر
مصممة إضاءة: بول كونستابل
تحديث الاضاءة: عادي شيمروني
مصمم الرقص: كولم سيري
أداء:
أريودانتي: سيسيليا هول
جينفرا: دانييلا سكوركا
داليندا: هيلا فاخيما
بولينيسو: نيكولاس تامانجا
ملك اسكوتلندا: اوجو جواياردو
لوركانيو: إد لايون
ادواردو: أنطون توروتوش
باشتراك:
جوقة الأوبرا الاسرائيلية
قائد الجوقة: إيتاي بيركوفيتش
أوركسترا باروكادة
ليبرتو: أنتونيو سالفي بحسب "أورلاندو الغاضب" من تأليف لوديفيغو أريوستو.
الأوبرا باللغة الإيطالية
الترجمة متاحة باللغتين العبرية والانجليزية
ترجمة الأوبرا: يسرائيل اوفال
انتاج جديد بالتعاون مع الأوبرا الملكية في فيينا.
حكاية الأوبرا
الفصل الأول
تكشف جينفرا لداليندا بأنها مغرمة بأريودانتي وأن أبوها الملك قد وافق على زواجهما. لذا رفضت جينفرا بولينيسّو عندما صارحها بحبه. أما داليندا فتذهب لبولينيسو لتخبره بأن أريودانتي هو عدوه في حب جينيفرا، في ذات الوقت تُلمّح له بأنها تحبه فيعزم بدوره على تدمير اريودانتي عن طريق استغلال قلبها. غمرت السعادة قلوب اريودانتي وجينفرا بإعلان الملك عن حفل مراسيم زواجهما الذي سيقام في اليوم التالي. أقنع بولينيسو داليندا بأنه يحبها. أما لوركانيو شقيق اريودانتي فيعترف لداليندا بحبه، لكنها ترفضه. اريودانتي وجينفرا يحتفلان بزواجهما.
الفصل الثاني
خلال السهرة، يقول بولينيسو للعريس أريودانتي بأن العروس جينفرا تحبه سراً وأنه لم يفهم كيف استطاع الزواج بها. يختبئ اريودانتي فيرى داليندا تدعي بولينيسو الى غرفتها متنكرة بلباس عروسه جينبرا. انكسر قلب اريودانتي اليائس عندما شاهد هذا، لكن لوركانيو قد رآه وقام بمنعه من قتل نفسه وتشجيعه على الانتقام. وصلت أخبار أريودانتي الى الملك تقول أنه قد قفز من علو شاهق الى عمق البحر وأنه غالباً قد غرق ومات. أغمي على جينيفرا من شدة الحزن والفزع حين ادَّعى لوركانيو بأن اريودانتي قد قتل نفسه بسبب خيانتها له.
الفصل الثالث
التقى اريودانتي المعُذَّب بداليندا التي كشفت بدورها خدعة بولينيسو فقررت أن تعترف بكل ما حدث. أما بولينيسو فيريد ان يدافع عن جينيفرا ويثأر لما حدث لها فدعى لوركانيو لمبارزته لأنه هو من اتهمها بالخيانة. رغم أن جينيفرا لم تكن بحاجة لأي دعم من بولينيسو، ألح أبوها على ذلك. لوركانيو يتسبب لبولينسو يإصابة حرجة. اريودانتي يأتي لكي يدافع عن جينيفرا ويعِد بأنه سيشرح ما حدث بالتفصيل شرط أن يتم العفو عن داليندا على ما فعلته مع المخادع بولينتسيو.
قبل موته، يعترف بولينيسو بفعلته، داليندا تفوز بعفوِ أبيها الذي بدوره يعلِن انتصار الحب والبراءة.