בר עליוןדלג על בר עליון
EN
חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
לוח מופעים
    דיוקן עצמי כאווטר

    דיוקן עצמי כאווטאר

    עבור לתוכן העמודדלג על עבור לתוכן העמוד

    דיוקן עצמי כאווטאר

    בר ניווט לשוניות
    על התעורכה

    התערוכה של יוכי שרם כוללת סדרה של ארבעה אובייקטים עשויים מרשת ברזל וסריגה. תחילת העבודה בסריקת פניה של האמנית בתכנת תלת מימד תוך כדי הבעות מסוימות - פחד, צחוק, פליאה. התכנה יצרה רשת דיגיטלית ובתוכה צבעי יסוד שסימנו את האזורים בשרירי הפנים ׳שהשתתפו׳ ביצירת ההבעה. האופן שבו תיווכה התכנה את הרגשות נשאר מלאכותי. התכנה לא הצליחה  ׳לחקות׳ את אותו תהליך מורכב, אנושי וייחודי.

    הטכנולוגיה של הבינה המלאכותית מתקדמת במהרה. היא יוצרת רובוטים ומחשבים שיכולים לנהל דיאלוג, לכתוב ספרים, סרטים ויצירות מוסיקליות. לנהוג במכונית, לעצב בגדים ולצייר ציורים. הבינה המלאכותית מייצרת אפליקציות שיכולות לדעת עלינו הכל, לנהל לנו את החיים, לתת תחושה שאנחנו לא – כמעט – לבד בעולם, לברוא לנו עולמות מדומיינים ולאפשר לנו לשוטט בהם. אך בתחום הרגשות והמגע, ובכן שם עוד לא נרשמה הצלחה גדולה. בינתיים.

    העבודה עוסקת במיקומו של האדם במהפכה הדיגיטלית, ובחוסר היכולת של השפה האלגוריתמית לתווך הבעות ורגשות. מצד אחד העבודה נוצרה באמצעים הדיגיטליים המתקדמים ביותר ומאידך משולבת בה  הסריגה - מלאכת יד היסטורית ועמלנית. שרם עוקבת אחר המיפוי הדיגיטלי הצבעוני של תנועות הפנים – הממחישים כיצד מייצרים השרירים כל  הבעה - ומשחזרת אותם בסריגה. בעבודתה מסמנת שרם את הכשל הקיים בהמרת הרגשות האנושיים ובפרט המרת המימיקות לבינה מלאכותית. היא בוחנת את מקומו של הרגש בתרבות הדיגיטלית, ושואלת האם ההשטחה הדיגיטלית תשפיע בעתיד על המאפיינים הייחודיים לכל בן אנוש הניחן בפנים ובהבעות ייחודיות לו? מהו עתידה של התקשורת הבין אישית? והאם יגדל האיום על צורות תקשורת אלו – וכך על התרבות.

    שרם מבצעת היפוך בשיח העכשווי, הדן ביכולות של בינה מלאכותית לחקות את האדם, את מחשבתו ורגשותיו. במקום להתמקד ביכולות של האווטאר להיות כמו ׳אדם׳ היא שואלת אודות הפיכת האדם לאווטאר. כלומר, האם באמת המכלול הנקרא אדם – והדיוקן העצמי הפרטיקולרי - הוא בר שעתוק, שכפול ויצירה. התשובה שלה נמצאת בבחירה להמשיך ולסרוג, לחזור למלאכת היד ההיסטורית, שמאופיינת בחזרתיות, עמלנות, ותהליכי למידה, ויש בה מקום לפרשנויות ולטעויות החושפות את ה׳גליץ׳ במערכת.

     

    התערוכה תוצג באכסדרת בית האופרה עד התאריך 2.2.20

    סוף בר ניווט לשוניות
    עבור לתוכן העמוד