מוסיקה : זאו ג'יפין, וו יונג, לאו לו, אר דונג, וואן לי
אהבת נצח ביצירה עוצרת נשימה המשלבת מחול עכשווי, היפ-הופ, אופרה ומוסיקה חיה. הכוריאוגרפית הסינית הנודעת יאנג לי פינג מביאה את המופע המצליח "תחת מצור" - סיפורו של הקרב העקוב מדם בין צבאות הממלכות העתיקות האן וצ'ו, ששינה את פני ההיסטוריה של סין.
"מרחץ דמים יפהפה ועוצר נשימה". פיננשנל טיימס
היצירה תחת מצור שמגיעה החודש לאופרה הישראלית, מגוללת את סיפורו של קרב השושלות העקוב מדם, שהתרחש בסין בשנת 200 לפני הספירה ושינה את פני ההיסטוריה הסינית. המחול שיצרה הכוריאוגרפית והרקדנית יאנג לי פינג, מקים לתחייה את המיתוס ההיסטורי על מלחמה אכזרית, בגידה, כוח ותשוקה, דרך תנועה, תיאטרון וויזואליה שנעים בטווח שבין נרטיב היסטורי דרמטי לבין הזיה מיתולוגית יפהפייה.
"המחול שלי הוא לא משהו שלמדתי ממישהו" מעידה על עצמה יאנג לי פינג. "הטבע הוא המנטור שלי, ואת כל מה שאני יודעת למדתי מהתבוננות בו". לי פינג, החלה את קריירת הריקוד שלה בלהקת מחול אתני קטנה בכפר נידח. במהרה בלט כשרונה המיוחד, והיא קיבלה תפקיד קטן בהפקה של להקת מחול אתנית גדולה יותר. על אף גילה הצעיר והתפקיד הקטן שקיבלה, היא האפילה על כוכבת המופע ו"נחטפה" על ידי להקת המחול האתני החשובה והגדולה ביותר בסין שבסיסה בבייג'ינג. כיום היא המנהלת האמנותית של להקה הקרויה על שמה, עבורה היא יוצרת כוריאוגרפיות סיניות מסורתיות, יחד עם יצירות שמשלבות ריקוד אתני עם ז'אנרים אחרים – כמו היצירה תחת מצור .
סיפורו של תחת מצור מתאר קרב היסטורי בין שני מלכים, שבסופו ניצח המלך ליו באנג שהפך לקיסר סין וייסד את שושלת האן ששלטה בסין במשך 400 שנה. בצל המלחמה, נרקם סיפור אהבה טראגי בין המלך לפילגש שלו, שמחליטה להתאבד כאשר היא חושבת בשוגג שהוא הובס בקרב. סיפורו של הקרב היווה בסיס ליצירות אמנות סיניות רבות, שהמפורסמת בהן היא הסרט "שלום לפילגש" שיצא בתחילת שנות ה- 90 והפך לאחד השיאים בקולנוע הסיני לדורותיו כאשר זכה להצלחה בינלאומית יוצאת דופן. לי פינג לקחה את המיתוס הסיני והציעה לו פרשנות בימתית מסעירה ומקורית, במופע שהפך במהרה להצלחה גדולה בסין ומחוצה לה.
היצירה מחולקת לסצנות קצרות, שמייצגות דמויות או נושאים מרכזיים בסיפור. הכוריאוגרפיה שיצרה לי פינג חוצה תקופות וז'אנרים, ומציגה סגנונות מחול החל מאמנות לחימה סינית כגון קונג פו, דרך מחול שמאפיין את האופרה הסינית ועד למחול מודרני שמושפע מפינה באוש ומהיפ- הופ. רקדני הלהקה מבצעים את הכוריאוגרפיה בדייקנות ווירטואוזיות, בסצנות אקרובטיות סוערות לצד סצנות נוגות יותר שמפגינות הבעה תנועתית עדינה ואבסטרקטית.
את הכוריאוגרפיה הייחודית משלים הקונספט הוויזואלי המושקע בעיצוב הבמה, התלבושות והתאורה. את כל אלה הגה ויצר ייצר המעצב והארט דירקטור טים ייפ - אחד המעצבים הסינים הידועים בעולם, בעיקר בזכות סרט המלחמה האפי "נמר דרקון" עליו זכה באוסקר עבור עיצוב אמנותי. את המחול מלווה לאורך המופע כולו רקיע מרחף העשוי מאלפי זוגות מספריים שמטילים צללים מתעתעים על הבמה ועל הרקדנים, ומעצימים את תחושת המצור. יחד עם תאורה דרמטית ושימוש בפלטת צבעים של אדום, זהב ושחור – הביטוי הוויזואלי הופך לעצמתי, ומגיע לידי שיא בסצנות קרב בעלות אפקט כמעט קולנועי. בסצנה האחרונה, מתאחדים האלמנטים הוויזואליים שליוו את המופע כולו, ומותירים על הקהל רושם עז ,רגשית ואסתטית כאחד.
תחת מצור היא ההתנסות הראשונה של לי פינג במדיום של מחול-תיאטרון, בו היא מבטאת את האישיות האמנותית הרחבה שלה. שורשיה של לי פינג נטועים במחול האתני-מסורתי והשפעה זו ניכרת בכוריאוגרפיה שהיא יצרה. אך ביצירתה "תחת מצור", היא מצליחה לתת לסיפור ההיסטורי צביון עכשווי, אישי ומקורי שמתעלה מעל גבולות של זמן ומקום.