דידו ואניאס
מנצח | איתן שמייסר |
בימאים, כוריאוגרפים ומעצבים | ססיל רוסה וג'וליין לובק |
מעצב תאורה | מרק גינגולד |
סולנים
דידו | ענת צ'רני | 1.6, 3.6, 5.6, 6.6, 7.6, 9.6 |
טל ברגמן | 2.6, 8.6, 11.6 | |
אניאס | עודד רייך | 1.6, 3.6, 5.6, 6.6, 7.6, 9.6 |
יאיר פולישוק | 2.6, 8.6, 11.6 | |
בלינדה | דניאלה סקורקה | 1.6, 3.6, 6.6, 7.6, 8.6, 11.6 |
טל גנור | 2.6, 5.6, 9.6 | |
מכשפה \ מלח | גיא מנהיים | |
אישה שנייה | מורן אבולוף | 1.6, 3.6, 6.6, 8.6, 11.6 |
שירי הרשקוביץ | 2.6, 5.6, 7.6, 9.6 | |
מכשפה ראשונה | טלי קצף | 1.6, 2.6, 3.6, 5.6, 6.6, 7.6, 8.6 |
שקד סטרול | 9.6, 11.6 | |
מכשפה שנייה | ניצן אלון | 1.6, 2.6, 3.6, 5.6, 6.6, 7.6, 8.6 |
מאיה בקשטנסקי | 9.6, 11.6 | |
רוח | יניב ד'אור |
בהשתתפות:
מקהלת האופרה הישראלית
מנצח המקהלה: איתן שמייסר
תזמורת בארוקדה
אקרובטים: טל אשר, שי גלאור, איה דיין, יבגניה וורוביובה, שילה טולדנו, לנה יוכין, רומן לסנוב
רקדניות: אלכסנדרה גרשמן, ליה רוז וייל
ליברית: נחום טייט
משך המופע: 75 דקות ללא הפסקה
השירה באנגלית
כתוביות תרגום מוקרנות בעברית ובאנגלית
תרגום לעברית: חמדי כפיר
הכנת והפעלת כתוביות: דפנה טליתמן
מערכה ראשונה
בחצר הארמון דידו
בלינדה מנסה לעודד את דידו, אך מלכת קרתגו שרויה בצער רב. בלינדה מבינה כי מצב רוחה הירוד של מלכתה נגרם בגלל אניאס והיא מציעה כי נישואין בין דידו לאניאס יוכלו לסיים את צרותיה של ממלכת קרתגו. דידו חוששת שאהבתה תהפוך אותה לשליטה חלשה, אך בלינדה והאישה השנייה משכנעות אותה כי גם גיבורים רשאים ויכולים לאהוב. אניאס נכנס ולמרות שדידו מקבלת את פניו בקרירות, היא בסופו של דבר מתרצה ומקבלת את הצעת הנישואין שלו.
מערכה שנייה
תמונה ראשונה – מערת המכשפה
המכשפה מתכננת להרוס את קרתגו ואת המלכה וקוראת לבני הלוויה שלה לעזור לה לרקום את תכניותיה הזדוניות. הרעיון שלה הוא לשלוח שד נאמן מחופש כמרקוריוס לשכנע את אניאס לעזוב את דידו ולהפליג לאיטליה. מעשה כזה, היא משוכנעת, ישבור את ליבה של דידו והיא לבטח תמות. המכשפות מחליטות ליצור סערה שתגרום לדידו והפמליה שלה לעזוב את מסע הצייד ולחזור לארמון.
תמונה שנייה – חורש, במהלך הצייד
דידו ואניאס עוצרים במהלך הצייד בחורש יפה. דידו שומעת רעם מרחוק ובלינדה מודיעה למשרתים כי עליהם להתכונן למצוא מחסה במהרה. כאשר כולם עוזבים, אניאס פוגש את השד המחופש של המכשפה והוא מצווה עליו, בשמו של זאוס, לעזוב מיד את קרתגו ולהפליג לאיטליה שם עליו להקים טרויה חדשה. אניאס מסכים למלא את מה שהוא משוכנע שזה מצוות האלים, אך לבו נשבר מעצם המחשבה שעליו לעזוב את דידו.
מערכה שלישית
תמונה ראשונה – הנמל בקרתגו
ההכנות בעיצומן לקראת עזיבתו של הצי הטרויאני. המלחים שרים כאשר המכשפה ובנות הלוויה שלה מגיעות. הן מאושרות לראות את תכניתן יוצאת לפועל והמכשפה מתכננת את השמדתו הסופית של אניאס בשעה שיפליג לים.
תמונה שניה - הארמון
דידו ובלינדה נדהמות מהיעלמותו של אניאס. דידו לא מוצעת לעצמה מנוח ובלינדה מנסה להרגיע אותה. לפתע אניאס חוזר אך דידו עדיין חוששת וחשדותיה מתאמתים כאשר הוא מספר על התכניות שלו. דידו בזה לסיבותיו של אניאס לעזוב וגם כאשר הוא מכריז שהוא יקרא תגר על האלים ויישאר בקרתגו היא דוחה אותו בגלל שבכלל העז לחשוב לעזוב אותה. דידו מבכה את גורלה המר ומתה.
מגוון אפשרויות לכל מי שרוצה להעשיר את חוויית האופרה
רוצים לדעת יותר על האופרה שאתם הולכים לראות? רוצים לגלות את הסודות שמאחורי הקלעים? רוצים לפגוש את האמנים לאחר ההופעה? האופרה הישראלית מאפשרת לכם להעצים את החוויה האופראית עם שלל אירועים לפני ואחרי ההופעה.
לקראת בכורה
אופרה זה מוסיקה. אופרה זה ליברית. אופרה זה הפקה.
מלחין, כותב ליברית, במאי וצוות מעצבים יוצרים הפקה מרתקת אותה מבצעים מנצח וזמרים על הבמה.
איך הופכים אופרה שנכתבה לפני מאות בשנים לרלבנטית במאה ה-21? האם דמויות האופרה של אז עדיין מרגשות גם היום?
איך במאי ומנצח עובדים ביחד? איך יוצרים מזמרי אופרה שחקני תיאטרון?
ובכלל איך לוקחים יצירה כתובה והופכים אותה לאירוע דרמטי-מוסיקלי מרגש במיוחד?
תשובות לשאלות אלו ועוד רבות אחרות תמיד ניתן למצוא במפגשי לקראת בכורה באופרה הישראלית – הזדמנות חד פעמית ללמוד על ההפקה הקרובה מפי האנשים שמביאים אותה לבמה.
הרצאה מקדימה
שעה לפני כל תחילת הופעת אופרה מתקיימת באולם הרצאת מבוא בת 30 דקות. ההרצאה, המועברת על ידי נציגים מצוות האופרה, מתמקדת לעתים באופרה וברקע ההיסטורי שלה, לעתים בהיבטים המוסיקליים של היצירה, לפעמים בהפקה עצמה ומאפשר לצופים לקבל תוספת אינפורמציה לקראת הצפייה באופרה שעה קלה לפני תחילת ההופעה.
ההרצאה מתחילה שעה לפני תחילת כל הופעת אופרה. אורך ההרצאה: 30 דקות.
הכניסה חופשית לבעלי הכרטיס לאופרה באותו יום.
סיור לפני מופע
מה קורה מאחורי הקלעים בזמן שהקהל עוד לא מגיע לבית האופרה? איך מתכוננים להופעת הערב? מה עושים הזמרים? המנצח? הצוותים הטכניים? התכונה מאחורי הקלעים לפני הופעה תמיד רבה. זו ההזדמנות לטעום קצת מההתרגשות של לפני העלייה לבמה. חצי שעה מרוכזת במקומות שבדרך כלל הקהל אינו מגיע אליהם.
הסיור מתחיל שעה וחצי לפני תחילת האופרה. משך הסיור: 30 דקות.
מחיר כרטיס: 25 ₪ (מומלץ לרכוש כרטיסים מראש – כמות הכרטיסים בכל סיור מוגבלת).
הסיורים מתקיימים כמה פעמים בכל הפקה. המועדים רשומים באתר האופרה. לרכישה בקופת האופרה: 03-6927777.
ניתן להזמין סיורים לקבוצות, לפניות בנושא: sarah@israelopera.org.il
אופרה טוקבק
ההופעה נגמרה. השעה כבר מאוחרת. ובכל זאת החוויה היתה מסעירה, מאתגרת, מרגשת. זה הזמן לפגוש את כמה מהמשתתפים במפגש בלתי פורמאלי. בוא לשמוע ולהשמיע. בואו לשאול שאלות. בואו להכיר את הסולנים מקרוב. הזדמנות יוצאת דופן להתקרב אל האמנים שריגשו אתכם זה עתה על הבמה.
אופרה טוקבק מתקיים בתום המופע במפלס השני של אכסדרת בית האופרה. משך הטוקבק: כחצי שעה.
הכניסה חופשית.
הטוקבקים מתקיימים כמה פעמים בכל הפקה. המועדים רשומים באתר האופרה.
תאריך | שעה | |
לקראת בכורה | 26 למאי, 2018 | 11:00 |
הרצאה מקדימה | שעה לפני כל תחילת מופע | |
סיור לפני מופע | 6, 7, 11 ביוני 2018 | 18:30 |
טוקבקים | 5, 6, 7, 9 ביוני 2018 | מיד בתום המופע |
ענת צ'רני, דידו
איך התחלת לשיר אופרה?
מה הכי איתגר אותך בהפקה?
מהו הקטע האהוב עליך באופרה? | |||
|
טל ברגמן, דידו
איך התחלת לשיר אופרה? בגיל 11 גיליתי שאני פשוט אוהבת לשיר. התקבלתי למקהלת בית הספר והתחלתי ללמוד פיתוח קול. הרגשתי שאני מרחפת, ככה זה כשמתאהבים. שרתי הכל - ממוסיקה ישראלית דרך מחזות זמר ועד לאופרה. לא גדלתי על אופרה וזו לא מוסיקה שהייתה אצלי בבית או בסביבה, אבל המורה שלי לימדה אותי פיתוח קול קלאסי וכך למדתי להכיר את העולם הזה ולאהוב אותו. בצבא הייתי זמרת בתזמורת צה"ל ולאחר מכן המשכתי לתואר ראשון בשירה קלאסית באוניברסיטת תל אביב. שם באמת התנסיתי לראשונה באופרה והתאהבתי בעולם הקסום הזה.
מה הכי איתגר אותך בהפקה? היו לי כל מיני אתגרים בהפקה הזאת. אולי הגדול ביותר עבורי היה לסמוך על עצמי שאוכל לבצע תפקיד ראשי בצורה הטובה ביותר ולתת לקהל את הדמות שמגיע לו לראות על הבמה.
מהו הקטע האהוב עליך באופרה? הקטע האהוב עליי בהפקה הוא שתי הסצנות האחרונות - הריב של דידו ואניאס והאריה של דידו שבסופה היא שמה קץ לחייה בין הגלים. הבמה מרהיבה והמוסיקה מצמררת וזה מרגש אותי שאפשר ליצור כזה קסם ואמת אנושית על במה. | ||
|
עודד רייך, אניאס
איך התחלת לשיר אופרה?
מה הכי איתגר אותך בהפקה?
מהו הקטע האהוב עליך באופרה? | ||
|
יאיר פולישוק, אניאס
איך התחלת לשיר אופרה?
מה הכי איתגר אותך בהפקה?
מהו הקטע האהוב עליך באופרה? | ||
|
דניאלה סקורקה, בלינדה
איך התחלת לשיר אופרה?
מה הכי איתגר אותך בהפקה? יש כמה אתגרים בהפקה הזו. הראשון הוא הכניסה של בלינדה לבמה, שאמורה להראות כאילו הרוח מעיפה אותה מקצה אחד לשני. מסתבר שזה לא כל כך פשוט. ססיל וז'וליאן הנפלאים שמגיעים מרקע של פנטומימה אצל הגדול מכולם, מרסל מרסו, דאגו לעזור לי להעביר את התנועה הזו בצורה שתהיה משכנעת. אני עוד מתאמנת.
מהו הקטע האהוב עליך באופרה? | ||
|
טל גנור, בלינדה
איך התחלת לשיר אופרה?
מהו הקטע האהוב עליך באופרה? | ||
|
גיא מנהיים, מכשף הים טנור
איך התחלת לשיר אופרה?
| ||
|
מורן אבולוף, אישה שנייה סופרן
איך התחלת לשיר אופרה?
| ||
|
שירי הרשקוביץ, אישה שנייה
איך התחלת לשיר אופרה?
| ||
|
טלי קצף, מכשפה ראשונה
איך התחלת לשיר אופרה?
מה הכי איתגר אותך בהפקה?
מהו הקטע האהוב עליך באופרה? הקטע האהוב עליי בהפקה הוא תמונת הסיום שובת הלב בה קופידון נעלם ונוצותיו מתפזרות בים. מלאכת מחשבת של בימאים מדהימים ויצירתיים. | ||
|
שקד סטרול, מכשפה ראשונה
איך התחלת לשיר אופרה?
מה הכי איתגר אותך בהפקה?
מהו הקטע האהוב עליך באופרה? | ||
|
ניצן אלון, מכשפה שנייה
איך התחלת לשיר אופרה?
מה הכי איתגר אותך בהפקה?
מהו הקטע האהוב עליך באופרה? | ||
|
מאיה בקשטנסקי, מכשפה שנייה
איך התחלת לשיר אופרה? מגיל מאוד צעיר אהבתי מוזיקה קלאסית. אבל לעולם האופרה הגעתי בתור ילדה במקהלת בת קול, כששרתי בפליאצ'י ובטורנדוט והתאהבתי בעולם הזה :)
מ ה הכי איתגר אותך בהפקה? ספציפית לתפקיד שלי היה אתגר מאוד גדול מכיוון שאנחנו שרות כשאנחנו באוויר, אתגר שהוא ייחודי גם באופרה. בזכות הבמאים מצאתי את הדרך שלי לעשות את זה וזה אפילו נחמד בסוף!
מהו הקטע האהוב עליך באופרה? | ||
|
יניב ד'אור, רוח קונטרה טנור
איך התחלת לשיר אופרה?
מה הכי איתגר אותך בהפקה?
מהו הקטע האהוב עליך באופרה? | ||
|
|
בשבוע הבא תעלה באופרה הישראלית אופרת הבארוק האנגלית " דידו ואניאס " מאת פרסל. מקורו של הסיפור באגדה עתיקת יומין בת אלפי שנים, שעברה גלגולים אמנותיים רבים עד שהפכה לאופרה שהלחין פרסל, והיא אולי הגלגול האהוב והידוע ביותר שלה. את האופרה, כתב הליברטיסט נחום טייט יחד עם פרסל על פי הספר הרביעי מתוך ה"איניאדה"- פואמה אפית שנכתבה על ידי המשורר ורגיליוס בשנת 19 לפנה"ס. היצירה הספרותית הוזמנה מוורגיליוס על ידי קיסר רומא לכבוד התרחבותה של האימפריה הרומית. על פי הגרסה של ורגיליוס, אניאס עוזב את טרויה עיר הולדתו לאחר שנכבשה על ידי היוונים. הוא מפליג לים התיכון ובלב ים מבין כי האלים יעדו אותו להיות מייסדה של רומא. בדרכו לרומא הוא עובר בקרתגו שם הוא פוגש את המלכה האלמנה דידו והשניים מתאהבים. כאשר אניאס מבין כי אהבתו לדידו אינה חלק מתכנית שהאלים מייעדים לו - הוא עוזב את קרתגו, ודידו שמה קץ לחייה על המוקד מרוב צער.
דמותה של דידו הופיעה לראשונה באגדה ידועה על מלכה אלמונית שעזבה את לבנון כדי לייסד עיר חדשה בשם קרתגו. אגדה זו הייתה קיימת עוד לפני האיניאדה, והמפגש שלה עם אניאס הוא פרי דמיונו של ורגיליוס. יצירת המופת של ורגיליוס היוותה השראה ליצירות תרבות מגוונות, מהאופרה "הטרויאנים" של ברליוז במאה - 19, ועד לסדרת המדע הבדיוני "בטלסטאר - גלקטיקה" בה מפקד ספינת חלל גולה ממולדתו בכדי להקים עולם חדש. לא קשה להבין את סוד קסמם של דידו ואניאס , הטרגדיה הרומנטית האולטימטיבית שמציגה שתי דמויות מורכבות: אניאס, נסיך אבוד שהופך לעבד לגורלו שלו עצמו ,גם במחיר אושרו שלו; ודידו – דמות נשית רהוטה, מלאת תשוקה ושוות ערך לחלוטין לאניאס. בדומה לאניאס, גם היא נודדת בגלות, אישה קיצונית ואובדנית, מעוררת אימה בכעס שלה, שמהווה את ראשיתה ואת סופה של הגיבורה הטראגית לאורך ההיסטוריה.
באופרה לקחו פרסל וטייט את החירות לנדוד במעט מהסיפור כפי שסופר על יד ורגיליוס, והכניסו בו שינויים אשר מעצימים את הדרמה. האלים שקובעים את גורלו של אניאס הוחלפו באופרה בשלוש מכשפות שזוממות נגד דידו ואניאס ורוצות למוטט את אהבתם. שינוי מרכזי נוסף הוא אופן מותה של דידו: באופרה הגיבורה מתה משברון לב בעקבות עזיבתו של אניאס, ולא שורפת את עצמה על המוקד כפי שמסתיים הסיפור המקורי. בנוסף, בסיפור המקורי שיקוי אהבה פלאי הוא זה שגורם לשני הגיבורים להתאהב בעוד שבאופרה מדובר באהבה אנושית לחלוטין – לטוב ולרע. פרסל וטייט ללא ספק הבינו את הפוטנציאל הגלום בסיפור האהבה של דידו ואניאס, וכתבו את האופרה מתוך כוונה ברורה לשבות את לבבות הקהל. אך זו כנראה לא הייתה הסיבה היחידה שפרסל בחר דווקא בסיפור הזה להוות את הבסיס לאופרה המוגמרת היחידה שכתב אי פעם.
כנהוג באותם ימים האופרה יועדה להיות מבוצעת בנסיבות ובמקום ספציפיים, אך הפעם לא היה מדובר בבמה מקצועית, אלא בבית ספר לנערות בניהולו של הכוריאוגרף והרקדן ג'וסיאס פריסט. עובדה זו מסבירה אולי חלק מהשינויים שנעשו באופרה ביחס לטקסט המקורי. הגרסה של פרסל וטייט הופכת את דידו לדמות חזקה ומעניינת אף יותר מאשר בפואמה, וללא אקט ההתאבדות בסוף – היא גם דמות שיש הרבה מה ללמוד ממנה בהתחשב בערכים המוסריים שהונחלו לנשים צעירות באותה תקופה. אם כך, העלאתה של האופרה בבית הספר לנערות צעירות היתה אמורה ללמד אותן לקח חשוב על אהבה נכזבת, יחסים עם גברים והעצמה נשית.
יחד עם זאת הפרשנויות של האופרה רק כרומן טראגי או משל מוסרי אינן היחידות. חוקרים רבים פרשו את סיבות ונסיבות כתיבתה של האופרה דווקא כאמירה פוליטית. האופרה נכתבה זמן קצר לאחר חילופי שלטון סוערים באנגליה. המלך ג'יימס השני הקתולי, הודח והוחלף על ידי וויליאם ומארי הפרוטסטנטים. על פי פרשנויות רבות, האופרה היא בעצם אלגוריה פוליטית, בה אניאס הוא המלך ויליאם ודידו היא אשתו מארי. המכשפות מייצגות זרמים דתיים שמרניים שקשרו נגד המלוכה הפרוטסטנטית החדשה. אותן קבוצות דתיות היוו מוקד לשמועות קונספירטיביות עיקשות והפכו למעין אובססיה בקרב החברה הליברלית של אנגליה באותם ימים. זו הסיבה שפרשנים רבים גורסים כי מטרתה של האופרה הייתה להזהיר את העם מפני הרס מוחלט שיגיע במידה שקנאים דתיים יזממו כנגד השלטון המאוחד של ויליאם ומארי. ניתוח נוסף מזכיר שמועות עיקשות מסוג אחר, בדבר חוסר נאמנותו של המלך ויליאם כלפי אשתו מארי. אם שמועות אלה עומדות בבסיס כתיבתה של האופרה, אזי מדובר במשל שאמור להזהיר את המלך מפני עתידה של הממלכה באם לא יישא באחריותו כלפי המלכה שלו. הנחה נוספת גורסת כי כתיבת האופרה הייתה דרכו של פרסל להראות את נאמנותו לשלטון החדש, מכיוון שקרבתו למלך המודח היתה ידועה בציבור.
סיפור אהבה אפי, משל מוסרני או אלגוריה פוליטית – כל אל חיים יחד ביצירת אמנות שנושאת מטען תרבותי בן אלפי שנים. ככל שעוברות השנים, נוספות פרשנויות מעניינות ליצירה המופלאה של פרסל ולאחד מסיפורי האהבה הגדולים של כל הזמנים. ההפקה הקרובה באופרה הישראלית מבוימת על ידי ססיל רוסה וז'וליין לובק, שלוקחים את מימד האגדה ויוצקים לתוכו את העולם הוויזואלי והאמנותי שלהם, המלא צבע ודמיון. האופרה דידו ואניאס היא יצירה מורכבת, מרגשת וגדולה מספיק בכדי להכיל אינסוף פרשנויות, תוך הנאה אמנותית טהורה.