חלום ליל קיץ
מנצח | דניאל כהן | 4.1, 5.1, 6.1, 8.1, 9.1, 11.1, 12.1, 13.1 |
מנצח | איתן שמייסר | 14.1, 17.1 |
במאי | עידו ריקלין | |
מעצב תפאורה | אלכסנדר ליסיאנסקי | |
מעצב תלבושות | אורן דר | |
כוריאוגרף | יורם כרמי | |
מעצב תאורה | אבי יונה בואנו (במבי) | |
מעצב וידאו | נמרוד צין |
סולנים:
אוברון | יניב ד'אור | 4.1, 6.1, 8.1, 12.1, 14.1 |
אלון הררי | 5.1, 9.1, 11.1, 13.1, 17.1 | |
טיטניה | הילה בג'יו | |
הרמיה | 4.1, 6.1, 8.1, 11.1, 13.1 | |
אנה הנטלי | 5.1, 9.1, 12.1, 14.1, 17.1 | |
הלנה | יעל לויטה | 4.1, 6.1, 8.1, 11.1, 13.1 |
מורן אבולוף | 5.1, 9.1, 12.1, 14.1, 17.1 | |
לייסנדר | ג'ייסון ברידג'ס | 4.1, 6.1, 8.1, 11.1, 13.1 |
רופרט צ'רלסוורט | 5.1, 9.1, 12.1, 14.1, 17.1 | |
דמיטריוס | רוס רמגובין | 4.1, 6.1, 8.1, 11.1, 13.1 |
עודד רייך | 5.1, 9.1, 12.1, 14.1, 17.1 | |
פאק | יוסי צברי | |
ניק תחת (בוטום) | ג'ושוע בלום | 4.1, 6.1, 8.1, 11.1, 13.1 |
ג'ונתן למלו | 5.1, 9.1, 12.1, 14.1, 17.1 | |
פיטר קאט (קווינס) | גרהם דנבי | 4.1, 6.1, 8.1, 11.1, 13.1 |
ג'ורג' מוזלי | 5.1, 9.1, 12.1, 14.1, 17.1 | |
גוץ (סנאג) | ולדימיר בראון | |
רובין חוט (סטרבלינג) | יאיר פולישוק | |
טום שפיץ (סנאוט) | אלאסדיר אליוט | |
פרנסיס זום (פלוט) | איתן דרורי | |
תזאוס | נח בריגר | |
היפוליטה | עדית זמיר | |
קור | טל גנור | |
עש-לילה | נופר יעקבי | |
אפוניה | דניאלה סקורקה | |
חרדל | אביגיל גורטלר הר-טוב |
בהשתתפות:
תזמורת האופרה - התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון
מקהלת הילדים מורן
ליברית: בנג'מין בריטן ופיטר פירס, בעקבות המחזה של שקספיר
השירה באנגלית
כתוביות תרגום מוקרנות בעברית ובאנגלית
תרגום: דורי פרנס
משך מופע: שלוש שעות כולל הפסקה
תודה לסנו - דיתי ואלכס לנדסברג |
מערכה ראשונה
יער ליד העיר אתונה, ערב
הפיות מתקבצות בקרחת יער. השדון פאק מכריז על בואם של מלך הפיות ומלכתן, אוברון וטיטניה. הזוג המלכותי בעיצומה של מריבה סוערת. אוברון דורש לקבל לחזקתו נער הודי צעיר, מהפמליה של טיטניה. טיטניה, שהילד קרוב לליבה, מסרבת בכל תוקף, למרות שהקרע ביניהם עלול לגרום לאסון. טיטניה פורשת בזעם, ואוברון נשבע לנקום בה. אוברון שולח את פאק להביא לו פרח, שהצוף שלו הוא שיקוי אהבה. אם מטפטפים מצוף הפרח על עיניים של אדם ישן, הוא יתאהב ביצור הראשון שיראה כשיתעורר. אוברון יגרום לטיטניה להתאהב ביצור דוחה כלשהו, ובכך ישפיל אותה.
הרמיה ולייסנדר, זוג צעירים מאוהבים, נפגשים ביער. אביה של הרמיה רוצה לכפות עליה חתונה עם גבר אחר, דמיטריוס. הם מחליטים לברוח מהעיר, ולהתחתן. הלנה, חברתה של הרמיה, גילתה את סוד הבריחה לדמיטריוס, החתן הלא-רצוי. דמיטריוס מחפש ביער את הזוג הנמלט. הלנה, שמאוהבת בו, באה אחריו. הוא מתנער ממנה. פאק חוזר עם הצמח הקסום. אוברון שולח את פאק למשימה נוספת - למצוא את דמיטריוס, לטפטף גם על עיניו צוף-אהבה, ולגרום לו להחזיר אהבה להלנה.
חבורת כפריים מתאספים ביער, כדי להכין הצגת חובבים. הבמאי, פיטר קווינס, מחלק תפקידים. פרנסיס פלוט מלוהק לצערו בתפקיד הגיבורה. ניק בוטום משובץ לתפקיד הגיבור המאהב, למרות שהוא חומד גם את כל התפקידים האחרים במחזה. אחרי מאמצים רבים הליהוק מסתדר, ונקבע מועד לחזרה ראשונה.
הזוג הנמלט, לייסנדר והרמיה, הלכו לאיבוד ביער. הם נרדמים זה לצד זה. פאק טועה לחשוב שלייסנדר הוא הגבר, שאותו נשלח לכשף. הוא מטפטף צוף-אהבה על עיניו של לייסנדר הישן. הלנה הנטושה מגיעה לשם במקרה. כשלייסנדר מתעורר, הוא רואה אותה, מתאהב בה, ורודף אחריה. הרמיה מתעוררת מתוך סיוט ומגלה שננטשה ביער. במקום אחר ביער, הפיות שרות לטיטניה שיר ערש. כשהן נעלמות, אוברון מתגנב אל המלכה הישנה, ומטפטף צוף-אהבה על עיניה.
מערכה שניה
ביער, לילה
ששת הכפריים מתכנסים שוב להמשך החזרות. המחזה שלהם - סיפורם הטראגי של זוג נאהבים - מעורר בעיות קשות. איך יציבו, על במת תיאטרון, את הקיר המפריד בין הנאהבים? איך להאיר אותם באור ירח? האם הגברות בקהל לא ייבהלו מדמותו של האריה? פאק מכשף את ניק בוטום, ומרכיב על כתפיו ראש של חמור. חברי הלהקה נמלטים באימה. טיטניה מתעוררת, רואה את הגבר בעל ראש החמור, ומתאהבת בו מיד. היא מצווה על הפיות לשרת ולפנק את אהוב ליבה. אחוזת-תשוקה, היא גוררת את בוטום אל מיטתה, והם נרדמים יחד.
הרמיה הנטושה מצאה את דמיטריוס. היא מאשימה אותו שהרג את לייסנדר, ומסתלקת בזעם. דמיטריוס הנואש שוכב לישון. אוברון מבין את הטעות של פאק. כדי לתקן את המצב, הוא מטפטף צוף אהבה גם לעיניו של דמיטריוס. למקום מגיעים לייסנדר והלנה. הלנה בטוחה שלייסנדר, המטורף מאהבה, רק מעמיד פנים ולועג לה. דמיטריוס מתעורר, וגם הוא מתאהב בהלנה מיד. כשהרמיה מגיעה, היא מגלה שהיוצרות השתנו. עד עתה שני הגברים היו מאוהבים בה. עכשיו שניהם מתנערים ממנה, ומתחרים על ליבה של הלנה. דמיטריוס ולייסנדר נלחמים, הלנה והרמיה מתקוטטות, עד שהרביעייה כולה נרדמת באפיסת כוחות. פאק מבטיח סוף טוב, ומטפטף בפעם האחרונה את הצוף הקסום, לעיניו של לייסנדר.
מערכה שלישית
תמונה ראשונה
היער, לפנות-בוקר
טיטניה ישנה בזרועותיו של בוטום. אוברון מסיר את הכישוף מהמלכה, ומעיר אותה. טיטניה נחרדת מהיצור הישן במיטתה, וחוזרת לחיקו של אוברון. פאק מסיר את ראש החמור מכתפיו של בוטום. חצר המלכות של הפיות נעלמת עם עלות השחר. ארבעת הנאהבים מתעוררים. לייסנדר מתאהב שוב בהרמיה, והכל בא על מקומו בשלום. מאורעות הלילה נראים כמו חלום רחוק. הזוגות מחליטים לחזור לאתונה, ולבקש מדוכס העיר, תזאוס, לחתן אותם לפי רצונם.
בוטום מתעורר משנתו ונזכר בחלום המדהים שחלם. הכפריים חוזרים ליער, מקוננים על חברם שאבד, ועל ההצגה שתכננו להציג ביום חתונתו של הדוכס. הם שמחים למצוא שם שוב את בוטום, וממהרים להתכונן להופעה.
תמונה שניה
ארמון הדוכס, ערב
הדוכס תזאוס מתכונן לחתונתו עם היפוליטה, מלכת האמזונות. ארבעה הנאהבים באים לבקש את סליחתו ואת ברכתו. הוא נענה, ומזמין אותם לצפות בהצגה, איתו ועם כלתו. בעלי המלאכה, בראשות פיטר קווינס הלחוץ, מציגים את ״הטרגדיה של פירמוס ותיסבי״. הטרגדיה הופכת לקומדיה מטורפת, עם ביצועים גונבי-הצגה של ״הקיר״, ״אור הירח״ ו״אריה״ מבוהל במיוחד. תמונת מוות מצחיקה עד דמעות, של הנאהבים הטראגיים, חותמת את האירוע הפרוע. הזוגות שבקהל מצטרפים לשחקנים בריקוד צוהל. אוברון, טיטניה, פאק והפיות, מגיעים לעת-לילה, לברך את הזוגות באהבת נצח, ובחיי נישואים מאושרים.
מגוון אפשרויות לכל מי שרוצה להעשיר את חוויית האופרה
רוצים לדעת יותר על האופרה שאתם הולכים לראות? רוצים לגלות את הסודות שמאחורי הקלעים? רוצים לפגוש את האמנים לאחר ההופעה? האופרה הישראלית מאפשרת לכם להעצים את החוויה האופראית עם שלל אירועים לפני ואחרי ההופעה.
לקראת בכורה
אופרה זה מוסיקה. אופרה זה ליברית. אופרה זה הפקה.
מלחין, כותב ליברית, במאי וצוות מעצבים יוצרים הפקה מרתקת אותה מבצעים מנצח וזמרים על הבמה.
איך הופכים אופרה שנכתבה לפני מאות בשנים לרלבנטית במאה ה-21? האם דמויות האופרה של אז עדיין מרגשות גם היום?
איך במאי ומנצח עובדים ביחד? איך יוצרים מזמרי אופרה שחקני תיאטרון?
ובכלל איך לוקחים יצירה כתובה והופכים אותה לאירוע דרמטי-מוסיקלי מרגש במיוחד?
תשובות לשאלות אלו ועוד רבות אחרות תמיד ניתן למצוא במפגשי לקראת בכורה באופרה הישראלית – הזדמנות חד פעמית ללמוד על ההפקה הקרובה מפי האנשים שמביאים אותה לבמה.
הרצאה מקדימה
שעה לפני כל תחילת הופעת אופרה מתקיימת באולם הרצאת מבוא בת 30 דקות. ההרצאה, המועברת על ידי נציגים מצוות האופרה, מתמקדת לעתים באופרה וברקע ההיסטורי שלה, לעתים בהיבטים המוסיקליים של היצירה, לפעמים בהפקה עצמה ומאפשר לצופים לקבל תוספת אינפורמציה לקראת הצפייה באופרה שעה קלה לפני תחילת ההופעה.
ההרצאה מתחילה שעה לפני תחילת כל הופעת אופרה. אורך ההרצאה: 30 דקות.
הכניסה חופשית לבעלי הכרטיס לאופרה באותו יום.
סיור לפני מופע
מה קורה מאחורי הקלעים בזמן שהקהל עוד לא מגיע לבית האופרה? איך מתכוננים להופעת הערב? מה עושים הזמרים? המנצח? הצוותים הטכניים? התכונה מאחורי הקלעים לפני הופעה תמיד רבה. זו ההזדמנות לטעום קצת מההתרגשות של לפני העלייה לבמה. חצי שעה מרוכזת במקומות שבדרך כלל הקהל אינו מגיע אליהם.
הסיור מתחיל שעה וחצי לפני תחילת האופרה. משך הסיור: 30 דקות.
מחיר כרטיס: 25 ₪ (מומלץ לרכוש כרטיסים מראש – כמות הכרטיסים בכל סיור מוגבלת).
הסיורים מתקיימים כמה פעמים בכל הפקה. המועדים רשומים באתר האופרה. לרכישה בקופת האופרה: 03-6927777.
ניתן להזמין סיורים לקבוצות, לפניות בנושא: sarah@israelopera.org.il
אופרה טוקבק
ההופעה נגמרה. השעה כבר מאוחרת. ובכל זאת החוויה היתה מסעירה, מאתגרת, מרגשת. זה הזמן לפגוש את כמה מהמשתתפים במפגש בלתי פורמאלי. בוא לשמוע ולהשמיע. בואו לשאול שאלות. בואו להכיר את הסולנים מקרוב. הזדמנות יוצאת דופן להתקרב אל האמנים שריגשו אתכם זה עתה על הבמה.
אופרה טוקבק מתקיים בתום המופע במפלס השני של אכסדרת בית האופרה. משך הטוקבק: כחצי שעה.
הכניסה חופשית.
הטוקבקים מתקיימים כמה פעמים בכל הפקה. המועדים רשומים באתר האופרה.
תאריך | שעה | |
לקראת בכורה | 30 בדצמבר, 2018 | 11:00 |
הרצאה מקדימה | שעה לפני כל תחילת מופע | |
סיור לפני מופע | 8, 9, 11, 13 בינואר | 18:30 |
טוקבקים | 6, 8, 11, 13, 14 בינואר | מיד בתום המופע |
כאשר התבקש בריטן לכתוב אופרה עבור הפתיחה המחודשת של תיאטרון אלדבורג, הוא ידע שהזמן המועט העומד לרשותו לא יאפשר לו לעבד טקסט לכדי ליברית - לכן חיפש טקסט שיוכל להשתמש בו קרוב ככל הניתן למקור. חלום ליל קיץ ענה לצורך הזה בצורה מושלמת.
כפי שאופייני לקומדיות שקספיריות, חלום ליל קיץ מציג שורה ארוכה של דמויות פנטסטיות ומלאות אופי, שנשזרות בעלילה סבוכה. בשונה ממחזות אחרים של שקספיר שצומצמו בכדי להתאים למדיום האופראי, חלום ליל קיץ משמרת את הדמויות המרובות, הטקסט המפולפל והעלילה הפתלתלה.
עידו ריקלין , במאי ההפקה, מיקם את הפנטסיה השקספירית בסט קולנועי בהוליווד של שנות ה-30, וכך האגדה המקורית שמתרחשת באתונה וביערות מחוצה לה, מתורגמת לעולם של אגדות מודרניות מלאות בקסם מסוג אחר.
בכדי להתוודע לעלילה השקספירית בתוך העולם המסוגנן שיצר עבורה ריקלין , אנו מגישים לכם את המדריך לחולם:
הדמויות באופרה נחלקות לשלוש קבוצות: פיות, נאהבים ובעלי מלאכה. לקבוצות קווי עלילה עצמאיים שמשיקים ברגעים מסוימים במחזה. בריטן חידד את ההבדל בין שלוש הקבוצות בכך שהעניק להן אפיון מוסיקלי מובחן באמצעות שפה הרמונית, מוטיבים מוסיקליים, ותזמור ייחודי. האוזן לומדת במהרה להבחין בין שלושת הסגנונות, וכך עוזר בריטן לקהל להתמצא במתרחש באופרה באופן כמעט בלתי מודע.
- פיות -
קבוצת הפיות מאופיינת בצבע חלומי ובהיר. בריטן משתמש בתזמור שמשלב פעמונים, נבל וכלי מיתר גבוהים ליצירת מצלול שמימי. קהילת הפיות היא מקהלת ילדים שמוסיפה לתחושה העל-טבעית. בריטן משתמש בסולם טונים שלמים ובהרמוניות מאג'וריות שיוצרים שפה הרמונית תמימה.
- לחצו על התמונות בכדיי להגדילן -
- נאהבים -
הלנה, הרמיה, דמיטריוס ולייסנדר הם בני אצולה שמתאהבים זה בזו במעין "חילופי זוגות" בעקבות הכישופים שמטילים עליהם אוברון ופאק.
בתחילת האופרה שני הגברים מאוהבים בהרמיה, במערכה השניה שניהם מתאהבים בהלנה בעקבות הכישוף שמטיל עליהם פאק, ובסוף האופרה הכל מסתדר לפי רצונו של אוברון: הלנה ודמיטריוס - הרמיה ולייסנדר. קבוצת הנאהבים מאופיינת במוסיקה רומנטית ושופעת: ארבעת הזמרים שרים בדואטים ובאנסמבלים, ואף מקבלים רגעי סולו מלאי הבעה בקווים מלודיים ארוכים. השפה ההרמונית היא הטונאלית מבין שלוש הקבוצות, והתזמור עשיר וסימפוני.
- לחצו על התמונות בכדיי להגדילן -
- בעלי מלאכה -
חבורת גברים העוסקים בעבודת כפיים. בהפקה שלנו הם טכנאי אולפן על הסט. תזאוס, דוכס אתונה, מטיל עליהם משימה להעלות את המחזה "פירמוס ותיסבי" לכבוד נישואיו להיפוליתה. הקבוצה נאבקת במשימה תוך חלוקת תפקידים רוויית יצרים שבסופה כל אחד מבעלי המלאכה מקבל תפקיד בהצגה. את המחזה אנו זוכים לראות בסצנת "הצגה בתוך הצגה" במערכה השלישית, שמהווה את שיאה הקומי של האופרה. האנסמבלים של בעלי המלאכה הם בעלי אופי ארצי ומחוספס עם מוטיבים מוסיקליים קצביים, מורכבים מבחינה מרקמית, שמשקפים את האנדרלמוסיה שנוצרת בינהם. בריטן משתמש בכלים בעלי רגיסטר נמוך, ובכלי נשיפה ממתכת שיוצרים סאונד מתכתי וגס.
ב"הצגה בתוך הצגה" זוכים בעלי המלאכה לשורה של ציטוטים מוסיקליים שיוצרים פרודיה מבריקה ופרועה על אופרה "קלאסית". שיאה של הפרודיה, באריה מלודרמטית של תיסבי במחווה לאריית השגעון של לוצ'יה די למרמור. בריטן מדגיש את חוסר כשרונם המוסיקלי של בעלי המלאכה בכך שכותב עבורם תפקידים שנשמעים מזויפים במתכוון.
- לחצו על התמונות בכדיי להגדילן -
- דמויות נוספות -
במערכה האחרונה של האופרה, מגיעים תזאוס והיפוליטה שחוגגים את נישואיהם. יחד עם הנאהבים הם צופים בהנאה (ובגיחוך) בהצגה של בעלי המלאכה.
כתיבה: יעל קרת
עיצוב גרפי: אהד דן
עיצוב תלבושות: אורן דר
איור סקיצות לתלבושות: אירה אובולסקי
בריטן: חלום ליל קיץ – מכתב אהבה לשקספיר
חלום ליל קיץ של שקספיר היה המחזה האהוב ביותר על בנג'מין בריטן. כאשר בית האופרה באלדבורג הזמין ממנו אופרה בהתראה קצרה, היה ברור לבריטן באיזה מחזה ייבחר. בשל קוצר הזמן, בריטן ובן זוגו פיטר פירס שכתב עמו את הליברית היו זקוקים לטקסט "מוכן להלחנה". יופיו של הטקסט השקספירי והמוסיקליות הטבועה בו אפשרו לשניים להשתמש בטקסט המחזה המקורי כמעט ללא שינוי. כך נולדה אופרה מיוחדת במינה, שבה הליברית לא פחותה באיכותה מהמוסיקה: הטקסט מספק דרמה דחוסה, עשירה בדמויות צבעוניות ובפואזיה הומוריסטית שמספקים הנאה ואתגר אינטלקטואליים. המקצב והמצלול הייחודיים לשפה השקספירית מתחברים באופן טבעי לסגנון הקומפוזיטורי הייחודי של בריטן, והשילוב בין השניים יוצר אמירה אמנותית חד פעמית.
חלום ליל קיץ היא אגדת יער קסומה ומלאת שנינות, על פיות, חילופי זוגות ושיקויי אהבה קסומים. במקביל, מדובר במשל אנושי- פסיכולוגי בו נלחמים זה בזה טוהר, טירוף ואכזריות. העלילה פנטסטית וסבוכה, הדמויות צבעוניות והגבולות בין דמיון למציאות, שפיות ושיגעון – מטושטשים. הטקסט שופע "אירוניה דרמטית" האופיינית לשקספיר, שביטויה העיקרי בכך שהקהל יודע יותר מהדמויות עצמן. כך מוצאות את עצמן הדמויות מבולבלות, מתנהלות כבתוך מבוך אינסופי של אירועים, בעוד שהקהל מודע כל העת למתרחש. הטון האירוני מאפיין גם את הכתיבה של בריטן שמשתמש במוטיבים מוסיקליים הומוריסטיים (דוגמא מובהקת לכך היא געיית החמור ושאגת האריה המולחנות בצורה מדוייקת) והומאז'ים מוסיקליים ממוסיקת בארוק ועד שנברג. השיא מגיע באריה של ת'יסבה - דמותו של פלוט בתחפושת אישה - שמספקת רגע פרודי מבריק בהשראת סצנת השיגעון המפורסמת מתוך לוצ'יה די למרמור. בהופעת הבכורה של חלום ליל קיץ גילם פיטר פירס את ת'יסבה, והצחיק את הקהל עד דמעות כאשר שר את האריה כחיקוי של זמרת הסופרן האגדית ג'ואן סת'רלנד, שנתנה את הופעת הבכורה שלה כלוצ'יה רק שבוע קודם לכן.
עושרו של הטקסט השקספירי ואופיין האקסצנטרי של הדמויות היוו השראה לבריטן באופן בו הוא הלחין את האופרה, מבחינת תזמור, הרמוניה ומרקם. הדמויות במחזה מחולקות לשלוש קבוצות: הפיות, בהנהגתם של המלך אוברון והמלכה טיטניה; רביעיית הנאהבים, הרמיה, הלנה ליסנדר ודמיטריוס; ובעלי המלאכה, אנשים פשוטים העוסקים במקצועות "מכניים". בריטן מעניק לכל אחת מהקבוצות אפיון תזמורי שונה במובהק, שמלווה את הקבוצה הכל פעם שהיא מופיעה במהלך האופרה. קבוצת הפיות מקבלת את הצבע השמימי והעדין ביותר: התפקיד של אוברון, מלך הפיות, כתוב לזמר קונטרה טנור- מדובר בבחירה בלתי שגרתית לאור העובדה שבדרך כלל הדמות הגברית הראשית כתובה לטנור או בריטון. הבחירה של בריטן מקנה לדמותו של אוברון גבריות שונה, שמעניקה גוון מיוחד על קבוצת הפיות כולה.
מלכת הפיות טיטניה (סופרן), זוכה לכמה מהרגעים הפיוטיים ביותר באופרה, בעיקר בסצנה המשותפת שלה עם החמור, בה היא שרה לו ארית אהבה קלילה ומלודית. אל טיטניה ואוברון מצטרפת מקהלת ילדים שמבצעת את תפקיד הפיות הנתינות שמוסיפה גם היא לצבע הבהיר והרך של המוסיקה של קבוצת הפיות. בריטן מתזמר את קטעי הפיות ברכות ובעדינות ומשתמש בפעמונים, נבל וכלי מיתר גבוהים שיחד יוצרים מצלול שקוף ומלא פנטזיה. הקווים המוסיקליים מאופיינים במלודיות מג'וריות איטיות, שיחד עם צבע הקולות והתזמור המיוחד יוצרים מבע מוסיקלי מהפנט, בעל איכויות על- אנושיות.
קבוצת הנאהבים היא הקבוצה האנושית והאמוציונלית מבין השלוש, ומהותה עניינים שבלב: תשוקה, אהבה, נאמנות ושברון לב. זו הסיבה שהמוסיקה שבריטן הלחין עבורה היא הרומנטית ביותר ומאופיינת בקווים מלודיים ארוכים, הרמוניות יפהפיות שנוטות לטונאליות מסורתית יותר, ותזמור עשיר וחם שמנצל את עושרה של התזמורת הסימפונית כולה.
בעלי המלאכה הם הקבוצה הארצית והמחוספסת ביותר, ומספקת כמה מהרגעים הקומיים ביותר באופרה. המוסיקה שלה מאופיינת בטמפו מהיר, שירה בסגנון דיבורי ומקצבים מורכבים. בריטן יוצר עבורם סאונד שיש בו גסות מסוימת, בעזרת שימוש בכלי הנשיפה ממתכת כמו בריטון, חצוצרות וכלי הקשה.
חלום ליל קיץ מביאה לידי ביטוי את אישיותו המוסיקלית המובהקת של בריטן ואת יכולתו המיוחדת לכתוב מוסיקה שחולשת על הספקטרום הרגשי והדרמטי במלואו: לעיתים קודרת ומאיימת, לעיתים קלילה ומלאת הומור. הפרטיטורה של חלום ליל קיץ מורכבת וקשה לביצוע. המנצח, הסולנים והתזמורת צריכים לעמול שעות רבות בכדי ללמוד את הטקסט המוסיקלי, לתאם כל המרכיבים יחד ולהגיע לכדי פרשנות מוסיקלית מדויקת ומשכנעת. יחד עם זאת, באופן מטא-פיזי כמעט, המוסיקה של בריטן היא קומוניקטיבית, מתנגנת בטבעיות ונגישה גם למי שאזנו אינה מורגלת במוסיקה של המאה ה-20. בחלום ליל קיץ משלבים בריטן ושקספיר בין מימד אינטלקטואלי ומתוחכם לבין הומור, אנושיות וכריזמה בשפע, שיחד מייצרים חוויה מהנה וכובשת, שמצליחה להפתיע בכל רגע.
יעל קרת