עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

הלן מריל- טקסט אישי

ניצן קרמר, המנהל האמנותי של סדרת ג'אז במשכן מספר על הלן מריל לקראת הקונצרט הראשון בעונה

גם היום, 17 שנים לאחר שגיליתי את המוזיקה שמבצעת הלן מריל, אני תמיד שואל את עצמי כשאני מאזין לה מהו סוד הקסם הגדול שלה.
התשובה יכולה להיות פשוטה- הלן זכתה במתת אל נדירה, קולה הוא אחד הקולות הנדירים- מהפנטים שאי פעם שמעתי, עם איכויות "קריסטליות" שאינן ניתנות לחיקוי, אך האם די בכך?
ככל שעוברות השנים נדמה לי שהתשובה המדויקת מורכבת גם מנתון נוסף, הלן מריל מביאה לבמה/אולפן ההקלטות בנוסף לקולה גם אישיות ייחודית, עוצמות הבעה ופרשנות מבריקה לטקסטים אותם היא מבצעת.
לעיתים נדמה לי שכשהלן מריל מבצעת טקסט, כולל של שירים מאד ידועים, היא עושה זאת מבלי ששמעה קודם אף זמר/ת אחרים מבצעים אותו, פשוט כי הביצוע שלה תמיד שייך רק לה. יכולתה לתת תחושת שייכות לכל מילה שיוצאת מפיה, השימוש האדיר שלה במרווחי זמן בין מילה למילה, כל אלה הופכים אותה לטעמי לאחת מ"מספרי הסיפורים" הגדולים של הג'אז בפרט והמוזיקה בכלל.  
אצל רוב רובם של האמנים ישנה לאורך השנים התפתחות מאד הדרגתית בבניה ורכישה של התכונות האלה, מעטים הם אלה שמסוגלים להעניק כבר בתחילת דרכם מבחינה רגשית על במה או באולפן את אותן עוצמות כמו בשלבים יותר מאוחרים בקריירה- הלן מריל תבעה כבר בהקלטת הבכורה שלה (יחד עם החצוצרן קליפורד בראון, 1954) סף גבוה מאד, והצליחה לאורך 56 שנות קריירה פעילה לשמור על הרמה הגבוהה הזו בצורה מעוררת התפעלות.
ההזדמנות הנדירה שנפלה בחלקי להזמין את הלן מריל לפתוח את עונת הג'אז "מפגשים מיוחדים" בבית האופרה- המשכן לאמנויות הבמה קרמה עור וגידים לפני כשנה, תשובתה החיובית גרמה לי לאושר גדול- ישנה היום נטייה בקרב אנשי יחסי ציבור ומפיקים לכנות מספר גדול של אמנים כ"ענקים" ו- "אגדות", הנה הזדמנות טובה לעשות זאת מבלי לחטוא לאמת, הלן היא מדור ענקי הג'אז והפכה לאגדה בחייה. בקרוב כל חובבי המוזיקה כאן יוכלו ליטול חלק בחוויה ולראות את אחת מהמופלאות שבזמרות הג'אז מעל בימת בית האופרה- המשכן לאמנויות הבמה.

הלן מריל - קול הפלטינה, יום ו' 19.11.10 בשעה 21:30

לחצו לעמוד הקונצרט באתר

 

 
 
 

 

 

עבור לתוכן העמוד