אנגלי, צרפתי ואיטלקי נפגשים במטוס. האם הם יגיעו לריימס?

 

אז מה בעצם קורה באופרה המסע לריימס? התשובה פשוטה: שום דבר. שום דבר מעורר לא קורה בשעתיים וחצי האלה. אין כאן דרמה גדולה, לא רצח פוליטי, לא קונפליקט קיומי, לא אהבה גדולה ואסורה, בקיצור, אף אלמנט עליו מבוסס תוכן של אופרה "רגילה". הרי כל מכור אופרה יאמר מיד, שאם אין ניאוף, פשע או מזימות פוליטיות (או יותר טוב שלושתם יחד), אז לא קורה כלום. אבל בעצם, המון דברים קורים במסע לריימס. דברים קטנים, חסרי ערך כביכול, יומיומיים. איזו חגיגה לבמאי! כמו שכבר אמרו בסיינפלד, מי צריך סיפור? הרי אלה הסיפורים המעניינים ביותר. כיצד איבוד מזוודות והשמחה שבמציאת כובע אחד שלם הופכים לאריה וירטואוזית ומדהימה, ואיך אכזבה של חבורת אריסטוקרטים שיפסידו ככל הנראה את ההכתרה הופכת לאנסמבל משעשע. זהו תמצית הפוסט מודרניזם - מופע על כלום. וכמו בסיינפלד, האופרה מלאה אירוניה עצמית. מבחינה מוסיקלית, הרבה מן האריות הן פרודיות על אריות גדולות מן הרפרטואר הגבוה. לא מפני שנכתבו בצורה קריקטורית (למעשה הן יכולות לעמוד בפני עצמן בצורה רצינית כפי שהן), אלא דווקא משום שהן גדולות מעבר לכל פרופורציה למצבים הדרמטיים, או הלא דרמטיים, שהן אמורות לתאר. אבל האתגר עבור הבמאי הוא במציאת והצגת מה שיש בבסיס האופרה, מה שעושה את ה"כלום" הזה לכל כך מושך. בליברית המקורית העלילה מתרחשת בפונדק שבו אריסטוקרטים מארצות שונות מחכים לנסיעה לריימס, שם אמורה להתקיים על פי המסורת ההכתרה של שארל ה 10- . אין ספק, אומרת הבימאית, שזה מפתה להפוך את העלילה כפי שהיא למודרנית, ולמקם אותה במלון ספא עם ג'קוזי, בריכת שחיה, מסז'ים, חלוקי רחצה, ובגדי ים מהודרים- מה שיכול לזמן אפשרויות קומיות רבות. אבל האם זה באמת מה שיבטא את מהות העניין בצורה הטובה ביותר? עבורי מה שעושה את המסע לכל כך מיוחד, מה שמאפשר לשורה של "אי התרחשויות" לקבל צורה של מתח דרמטי זוהי ההמתנה. ההמתנה, התקיעות, אי היכולת לעזוב, והדחייה הקבועה של היציאה. הרי אם היינו ממקמים את העלילה במלון ספא של ימינו- מי היה באמת מעונין לעזוב מקום כזה? אז מהו המצב הנכון ביותר לתחושת התקיעות המודרנית? לתחושתי, שדה תעופה נותן את התשובה. הרי טיסות מעוכבות, טיסות מבוטלות, מטוסים נתקעים, מזוודות הולכות לאיבוד. ובהפקה שלנו, אנחנו על מטוס, העלייה הושלמה, הנוסעים יושבים, הידקו את החגורות ובכל זאת, מסיבה לא ברורה, המטוס לא זז. והשעות חולפות. איך אנשים מגיבים? איך מתגבר המתח? איך יושבי המחלקה הראשונה דורשיםאת זכויותיהם? מתי נוסעי מחלקת התיירים מתחילים להתמרד? איך ואיפה מוצאים זוג נאהבים 10 דקות של פרטיות? כמה גרועים יכולים להיות הסנדוויצ'ים? השאלה הגדולה באמת היא, האם המטוס ממריא בסוף?

לעמוד המופע

עבור לתוכן העמוד