עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

פאטה בורצ'ולדזה – האיש והאגדה

הגדל


פאטה בורצ'ולדזה – האיש והאגדה
רסיטל חד פעמי על במת בית האופרה ב-26 בינואר


כאשר זמר הבאס הגאורגי פאטה בורצ'ולדזה עולה על הבמה הכל כאילו מתגמד סביבו. בין אם מדובר בתפקיד ראשי ומרכזי כמו מפיסטופלה של בויטו אותו גילם בעונה החולפת באופרה הישראלית, ובין אם מדובר בתפקיד קטן יותר כמו אלוויזה בלה ג'וקונדה למשל או אב המנזר בכוחו של גרול, פאטה בורצ'ולדזה תמיד כובש אותנו בקולו החם ובנוכחותו הבימתית המהפנטת.
ובעונה הקרובה נוכל ליהנות מבורצ'ולדזה הן על במת האופרה והן ברסיטל חד פעמי בו יבצע להנאת הקהל, אריות אהובות מאופרות איטלקיות ומגוון שירים מהרפרטואר הנרחב של השירים והרומנסות הרוסיים שנכתבו בידי גדולי המלחינים.
אף חובב אופרה לא ירצה להחמיץ השנה את הופעתו של בורצ'ולדזה בתפקיד מפיסטופלס השטן באופרה פאוסט של גונו, ואין כל ספק כי כאשר ישיר את זכריה בנבוקו למרגלות המצדה, נצטמרר כולנו. אבל עוד לפני שתי הפקות האופרה נוכל ליהנות מבורצ'ולדזה נטו – ללא התלבושות והאיפור, מבלי שהבמה תהיה מלאה בחברי מקהלה, רקדנים ושחקנים. הפעם שירה צרופה, שירת באס נפלאה המרטיטה את מיתרי הלב.
בורצ'ולדזה הפך להיות חביב קהל חובבי האופרה בארץ מאז הופעתו הראשונה כאן בקונצרט באולם נגה לפני קרוב ל-20 שנה והופעתו האופראית הראשונה בתפקיד רמפיס באאידה בהפקה שהתקיימה בתיאטרון הרומי בקיסרה בשנת 1993. מאז זכינו לאינספור הופעות מרשימות של הבאס חם הלב ואוהב ישראל בכלל והאופרה הישראלית בפרט על במת האופרה שלנו. הוא פתח את המשכן לאמנויות הבמה עת גילם את התפקיד הראשי בבוריס גודונוב, צאר צעיר ויומרני שעולמו חרב עליו בגלל תאוות השלטון שלו. לאחר מכן חזר בשורה של תפקידים ורדיאניים, הרפרטואר אותו הוא אוהב יותר מכל – ספרפוצ'ילה הרוצח השכיר בריגולטו, בנקו שנרצח בידי שליחיו האכזריים של מקבת, פייסקו שואף הנקם בסימון בוקנגרה, אטילה המצביא חסר הרחמים באופרה הנושאת את שמו והמלך פיליפו השני בדון קרלו, הנאלץ להתמודד מול אישה לה נישא בעל כורחה ושאינה אוהבת אותו, בן שבז לו ופילגש הבוגדת בו אף היא. אך במידה רבה התפקיד בהא הידיעה שבורצ'ולדזה גילם על במת האופרה שלנו היה בשנה שעברה עת שר את התפקיד הראשי, תפקיד השטן שכאילו נכתב עבורו במפיסטופלה של בויטו.
עוצמת שירתו וקולו החם והמלטף של בורצ'ולדזה יבואו לידי ביטוי ברסיטל שיבצע על במת האופרה בחודש ינואר. בחלקו הראשון ישיר מגוון של רומנסות ושירם רוסים מאת צ'ייקובסקי, גלינקה, רחמנינוב, מוסורגסקי ומלחינים אחרים – כל שיר והדרמה הקטנה שלו, כל שיר והפיוטיות שלו, כל שיר שהוא בעצם אופרה בזעיר אנפין. ולאחר ההפסקה יעבור בורצ'ולדזה אל מגרש המשחקים הטבעי שלו – האופרה האיטלקית. עמו נפליג למחוזות השונים של זמרי הבאס באופרות של ורדי, נכאב את כאבם, נתרגש עמם ונוכל לתת כבוד למוסיקה, למילה ולדרמה הנוצרת באמצעות הקול ללא כל אמצעי מתווך נוסף. ואם יתמזל מזלנו ישיר בורצ'ולדזה גם את אריית הדיבה של בזיליו מהספר מסוויליה – ויראה לנו כי למרות המשא הטראגי העצום שהוא נושא על כתפיו באופרות של ורדי, הוא יכול להיות גם קומיקאי סוחף ומרתק.
פאטה בורצ'ולדזה – הקול והאדם – רסיטל חד פעמי בבית האופרה – חוויה שאסור להחמיץ!

עבור לתוכן העמוד