לראשונה בישראל האופרה בת הגדוד מאת דוניצטי

האופרה הישראלית מציגה

לראשונה בישראל
האופרה בת הגדוד מאת דוניצטי
בניצוחו של אלברטו זדה
קסם צרפתי במיטבו


האופרה הישראלית מעלה לראשונה בישראל את האופרה הקומית של דוניצטי בת הגדוד – קומדיית אהבים קלילה בסגנון הבל קנטו התובעני. אלברטו זדה, מבכירי מנצחי האופרה בעולם והמומחה המוביל בתחום הבל קנטו, חוזר לישראל לאחר למעלה מעשור לנצח על ההפקה. הוא יוביל צוות זמרים בינלאומי וישראלי בהפקה בבימויו של אמיליו סאחי, מבכירי במאי האופרה בספרד. 10 הופעות מתוכננות בבית האופרה החל מה-8 בפברואר 2011. ההופעות בשפה הצרפתית בליווי כיתוביות תרגום בעברית ובאנגלית.
כמקובל בכל ההפקות באופרה הישראלית שעה לפני כל מופע תתקיים הרצאה בת 30 דקות באולם (הכניסה חופשית לבעלי הכרטיסים לאותו ערב) ובתום חלק מהמופעים יתקיים אופרה טוקבק עם משתתפי ההפקה באכסדרה העליונה.

גאטנו דוניצטי
דוניצטי הוא אחד ממלחיני האופרה החשובים שביחד עם רוסיני ובליני שלט בסצנת האופרה באיטליה במחצית הראשונה של המאה ה-19 כאשר הוא כותב בסגנון הבל קנטו (שירה יפה) שפרח באותה עת. בעקבות רוסיני שפרש מהלחנה בגיל צעיר יחסית ובליני שמת בגיל צעיר, דוניצטי נהיה למלחין האופרות האיטלקי הבכיר יותר לקראת מחצית המאה ה-19. דוניצטי עובר בעת הזו לפריס ומצליח לכבוש את כל בתי האופרה בעיר ולהעלות אופרות רבות פרי עתו בעיר האורות התוססת.
כמו ברוב האופרות של דוניצטי, גם בבת הגדוד, מציב המלחין אתגרים קוליים בפני הסולנים שלו כאשר גם מארי וגם טוניו אמורים לשיר בקולורטורות מרהיבות לאורך כל האופרה. וגם אם מדובר באופרה קלילה יחסית (הדומה יותר לדון פסקואלה ולשיקוי האהבה), דוניצטי לא זונח בה את האלמנטים החשובים של הבל קנטו הקיימים באופרות הטראגיות שלו ובראשן לוצ'יה די למרמור.
את בת הגדוד הלחין דוניצטי עבור האופרה קומיק בפריס והיא הועלתה בבכורה ב-10 באפריל 1840. ההצלחה של ההפקה הראשונה היתה מינורית למדי אך עת הועלתה האופרה בשנתי באופרה קומיק בשנת 1848 היא כבר הפכה ללהיט גדול – אופרה צרפתית פטריוטית שנכתבה על ידי מלחין איטלקי שהפך את פריס לביתו השני. 

סיפור העלילה
בת הגדוד היא מארי, הנמצאת עם גדוד החיילים ה-21 המפטרל ביון שווייץ לאוסטריה. החיילים מצאו את מארי בהיותה תינוקות עזובה ואמצו אותה לחיקם. היא גדלה בגדוד וכל החיילים נהנים מחברתה והיא נהנית מהאווירה הנעימה בגדוד. יום אחד מתרחשים שני דברים: ראשית מארי מתאהבת בטוניו, גבר נאה שהציל אותה. ושנית: מרקיזה מכובדת מאבדת את דרכה בהרים. הגדוד מציל אותה ודואג לה ומהר מאוד מתברר כי המרקיזה היא האם של מארי, אותה אם שניסתה להיפטר מהתינוקת כיוון שהיא נולדה מחוץ למסגרת הנישואין. המרקיזה לוקחת את מארי לאחוזתה כדי ללמדה נימוסין והליכות כראוי למעמדה ולהשיאה לגבר מכובד, בנה של דוכסית. אך בסופו של דבר האהבה האמיתית מנצחת ומארי נישאת לטוניו אהובה – סוף טוב הכול טוב!


זמרי אופרה בינלאומיים וישראלים
אלברטו זדה, אחד ממנצחי האופרה החשובים בדורו, שב לאופרה הישראלית לאחר היעדרות של למעלה מעשור (לאחרונה ניצח כאן על לה צ'נרנטולה). זדה, המופעי בקביעות בכל בתי האופרה החשובים בעולם והמשמש כמנהל האמנותי של פסטיבל רוסיני בפזארו, איטליה, הוא אחד מהמומחים הגדולים בעולם כיום לאופרות הבל קנטו כאשר הוא הוציא לאור מהדורות ביצוע חדשות לאופרות רבות של מלחיני הבל קנטו. זדה יוביל בהפקה זו שורה של זמרי אופרה בינלאומיים וישראלים המשתתפים בבת הגדוד. בתפקיד הראשי של בת הגדוד מארי, יופיעו לסירוגין זמרת הסופרן אירידה מרטינז (ילידת קוסטה ריקה) המופיעה בקביעות בבתי אופרה ברחבי העולם ושזו הופעתה הראשונה באופרה הישראלית וזמרת הסופרן הישראלית הילה בג'יו (רוזינה בספר מסוויליה והילד בילד חולם באופרה הישראלית בשעונה שעברה). בתפקיד טוניו, אהובה של מארי, יופיעו זמר הטנור האמריקאי קוברט מקפירסון (לאופולד ביהודיה באופרה הישראלית) וזמר הטנור הטורקי הצעיר קאנר אקין בהופעת הבכורה שלו באופרה הישראלית. בתפקיד סמל הגדוד סולפיצ'ה יופיע ולדימיר בראון (כחול הזקן בראשית העונה באופרה הישראלית) ובתפקיד המרקיזה תופיע זמרת המצו סופרן האיטלקייה מוניקה מינרלי. כן משתתפים בהפקה הזמרים נח בריגר ויאיר גורן.
את ההפקה מביים הבמאי הספרדי הנודע אמיליו סאחי (שביים בעבר את כרמן באופרה הישראלית).

 

עבור לתוכן העמוד