עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

זמרי ובוגרי האופרה סטודיו משתתפים בהפקת רחמיו של טיטוס מאת מוצרט

לפתיחת העונה של תזמורת נתניה - הקאמרית הקיבוצית
מנצח: ירון גוטפריד    במאי: ניב הופמן
זמרים, רקדנים ותזמורת על במה אחת בחגיגת מוצרט מרתקת


במסגרת שיתופי הפעולה המתמשכים של האופרה סטודיו של האופרה הישראלית ומיטב התזמורות בארץ, ישתתפו זמרי ובוגרי האופרה סטודיו בהפקה חדשה של האופרה רחמיו של טיטוס מאת מוצרט המועלית לפתיחת העונה של תזמורת נתניה - הקאמרית הקיבוצית. בהפקה ישתתפו גם רקדני להקת המחול תל אביב.
ירון גוטפריד, המנהל המוסיקלי של התזמורת, ינצח על ההפקה אותה מביים ניב הופמן. ההפקה תועלה בשבעה אולמות שונים ברחבי הארץ החל מה-16 באוקטובר.
ההפקה מלווה בכיתוביות תרגום לעברית.

ההופעות יתקיימו בגבעת ברנר (16 באוקטובר), נהריה (18 באוקטובר), עין השופט (23 באוקטובר), קימרון (24 באוקטובר), דורות (26 באוקטובר), נתניה (28 באוקטובר) ובמוזיאון תל אביב (31 באוקטובר).

רחמיו של טיטוס היא אחת האופרות האחרונות שמוצרט הלחין והיא כתובה בסגנון של האופרה הרצינית (אופרה סריה), שמרכיביה הם סיפורים מעולם ההיסטוריה או המיתולוגיה של יוון או רומא וכן סגנון מוסיקלי המשלב רצ'יטטיבים עם אריות ואנסמבלים. האופרה מתרחשת ברומא בימי שלטונו של טיטוס (המוכר לנו כאותו טיטוס שהרס את בית המקדש שלנו), ועוסקת בסיפור מורכב של אהבות, בגידות ותככים בארמון.
במרכז העלילה עומד סקסטוס, ידידו הטוב של טיטוס השליט. סקסטוס מאוהב בויטליה, אלמנתו של השליט הקודם שנרצח, והיא משכנת את סקסטוס לרצוח את טיטוס, האמור לשאת אישה זרה, כאשר היא מקווה שעל ידי כך תוכל היא עצמה להגיע לכס השלטון. סקסטוס, הנקרע בין תשוקתו העזה לויטליה לבין נאמנותו לטיטוס, מחליט בסופו של דבר לבצע את הרצח. אבל טיטוס, מחליט בסופו של דבר שהוא רוצה לשאת את ויטליה וכאשר היא מנסה להניע את סקסטוס מלבצע את זממם, היא מגלה כי הוא כבר יצא לדרכו.
טיטוס, השליט הנאור שהחליט להשתמש במסים שהגיעו מהמחוזות של האימפריה לעזור לאיכרים שאדמותיהם נחרבו מהתפרצות הווזוב, דוגל במידת הרחמים. הוא מסרב להאמין כי חברו הטוב בגד בו אבל בסופו של דבר נאלץ לקבל את האמת המרה. למרות זאת הוא אינו מוכן לשלחו אל מותו. וגם כאשר טיטוס מגלה כי לויטליה היה חלק בניסיון ההתנקשות, הוא מחליט לסלוח לכל אלו שקשרו נגדו.

בהפקה שמביים ניב הופמן עם תפאורה שמעצב ניב מנור ותלבושות שמעצב מאור צבר, משתתפים ששה מסולני האופרה הישראלית וכן רקדני להקת המחול תל אביב בכוריאוגרפיה של עמית גולדנברג ויערה דולב.
בתפקיד טיטוס מופיע הטנור נמרוד גרינבוים ובתפקיד סקסטוס מופיעה זמרת המצו סופרן שירה רז. כמו כן מופיעים זמרת הסופרן אפרת אלעזר בתפקיד ויטליה, זמרת המצו סופרן איילה צימבלר בתפקיד אניוס (חברו הטוב של סקסטוס המאוהב באחותו סרווילייה), זמרת הסופרן אלה וסילביצקי בתפקיד סרווילייה (אהובתו של אניוס) וזמר הבריטון יאיר גורן בתפקיד פובליוס, מפקד המשמר. בהפקה משתתפים גם רקדני להקת מחול תל אביב הממלאים מצד אחד תפקידים קונקרטיים כמו יועצים לשליט ומאבטחים ומצד שני תפקידים מופשטים יותר שמבטאים את הרגשות והיצרים של הדמויות.

הבמאי ניב הופמן אומר כי "הסיפור באופרה הזו הוא סיפור 'מגויס', שנועד לאירוע של הכתרה ומטרתו להאדיר את הנאורות והליברליזם של השליט באופן שכיום הוא בלתי ריאלי ובלתי אמין לחלוטין. כדי לביים את הסיפור הזה בימינו צריך לקחת ממנו מרחק ביקורתי ולחפש פרשנות אחרת וזה מה שניסיתי לעשות. בגרסה שלנו טיטוס הוא לא השליט הרחום והחנון, שליט אוטופי מושלם, אלא מעין בובה ריקה מתוכן המופעלת על ידי יועצים ותכתיבי דעת קהל, אך הדמות עוברת מהפך במערכה השנייה ועל המהפך הזו טיטוס חייב לשלם מחיר יקר. מבחינה מוסיקלית מוצרט חוזר לסגנון האופרה סריה אך הוא עושה זאת בעקבות ההלחנה של האופרות הגדולות שלו כמו נישואי פיגרו, דון ג'ובני וכך עושות כולן ולכן המרקם המוסיקלי כאן עשיר בדיוק כמו באופרות האלו."

 

עבור לתוכן העמוד