בר עליוןדלג על בר עליון
EN
חיפושדלג על חיפוש
חיפושדלג על חיפוש
לוח מופעים

חלום ליל קיץ: המדריך לחולם

עבור לתוכן העמודדלג על עבור לתוכן העמוד

חלום ליל קיץ: המדריך לחולם

המדריך לחולם

כאשר התבקש בריטן לכתוב אופרה עבור הפתיחה המחודשת של תיאטרון אלדבורג, הוא ידע שהזמן המועט העומד לרשותו לא יאפשר לו לעבד טקסט לכדי ליברית - לכן חיפש טקסט שיוכל להשתמש בו קרוב ככל הניתן למקור.  חלום ליל קיץ ענה לצורך הזה בצורה מושלמת.
כפי שאופייני לקומדיות שקספיריות, חלום ליל קיץ מציג שורה ארוכה של דמויות פנטסטיות ומלאות אופי, שנשזרות בעלילה סבוכה. בשונה ממחזות אחרים של שקספיר שצומצמו בכדי להתאים למדיום האופראי, חלום ליל קיץ משמרת את הדמויות המרובות, הטקסט המפולפל והעלילה הפתלתלה. 

 
עידו ריקלין , במאי ההפקה, מיקם את הפנטסיה השקספירית בסט קולנועי בהוליווד של שנות ה-30, וכך האגדה המקורית שמתרחשת באתונה וביערות מחוצה לה, מתורגמת לעולם של אגדות מודרניות מלאות בקסם מסוג אחר.

 

בכדי להתוודע לעלילה השקספירית בתוך העולם המסוגנן שיצר עבורה ריקלין , אנו מגישים לכם את המדריך לחולם:


הדמויות באופרה נחלקות לשלוש קבוצות: פיות, נאהבים ובעלי מלאכה. לקבוצות קווי עלילה עצמאיים שמשיקים ברגעים מסוימים במחזה. בריטן חידד את ההבדל בין שלוש הקבוצות בכך שהעניק להן אפיון מוסיקלי מובחן באמצעות שפה הרמונית, מוטיבים מוסיקליים, ותזמור ייחודי. האוזן לומדת במהרה להבחין בין שלושת הסגנונות, וכך עוזר בריטן לקהל להתמצא במתרחש באופרה באופן כמעט בלתי מודע.

 

- פיות -

קבוצת הפיות מאופיינת בצבע חלומי ובהיר. בריטן משתמש בתזמור שמשלב פעמונים, נבל וכלי מיתר גבוהים ליצירת מצלול שמימי. קהילת הפיות היא מקהלת ילדים שמוסיפה לתחושה העל-טבעית. בריטן משתמש בסולם טונים שלמים ובהרמוניות מאג'וריות שיוצרים שפה הרמונית תמימה.

אוברון

  

- נאהבים -  

הלנה, הרמיה, דמיטריוס ולייסנדר הם בני אצולה שמתאהבים זה בזו במעין "חילופי זוגות" בעקבות הכישופים שמטילים עליהם אוברון ופאק.

בתחילת האופרה שני הגברים מאוהבים בהרמיה, במערכה השניה שניהם מתאהבים בהלנה בעקבות הכישוף שמטיל עליהם פאק, ובסוף האופרה הכל מסתדר לפי רצונו של אוברון: הלנה ודמיטריוס - הרמיה ולייסנדר. קבוצת הנאהבים מאופיינת במוסיקה רומנטית ושופעת: ארבעת הזמרים שרים בדואטים ובאנסמבלים, ואף מקבלים רגעי סולו מלאי הבעה בקווים מלודיים ארוכים. השפה ההרמונית היא הטונאלית מבין שלוש הקבוצות, והתזמור עשיר וסימפוני.

 

הרמיה

     

- בעלי מלאכה -

חבורת גברים העוסקים בעבודת כפיים. בהפקה שלנו הם טכנאי אולפן על הסט. תזאוס, דוכס אתונה, מטיל עליהם משימה להעלות את המחזה "פירמוס ותיסבי" לכבוד נישואיו להיפוליתה. הקבוצה נאבקת במשימה תוך חלוקת תפקידים רוויית יצרים שבסופה כל אחד מבעלי המלאכה מקבל תפקיד בהצגה. את המחזה אנו זוכים לראות בסצנת "הצגה בתוך הצגה" במערכה השלישית, שמהווה את שיאה הקומי של האופרה. האנסמבלים של בעלי המלאכה הם בעלי אופי ארצי ומחוספס עם מוטיבים מוסיקליים קצביים, מורכבים מבחינה מרקמית, שמשקפים את האנדרלמוסיה שנוצרת בינהם. בריטן משתמש בכלים בעלי רגיסטר נמוך, ובכלי נשיפה ממתכת שיוצרים סאונד מתכתי וגס.
ב"הצגה בתוך הצגה" זוכים בעלי המלאכה לשורה של ציטוטים מוסיקליים שיוצרים פרודיה מבריקה ופרועה על אופרה "קלאסית". שיאה של  הפרודיה, באריה מלודרמטית של תיסבי במחווה לאריית השגעון של לוצ'יה די למרמור. בריטן מדגיש את חוסר כשרונם  המוסיקלי של בעלי המלאכה בכך שכותב עבורם תפקידים שנשמעים מזויפים במתכוון.

בוטום
פלוט סנאוט
סנאג סטרבלינג

 

- דמויות נוספות -

במערכה האחרונה של האופרה, מגיעים תזאוס והיפוליטה שחוגגים את נישואיהם. יחד עם הנאהבים הם צופים בהנאה (ובגיחוך) בהצגה של בעלי המלאכה.

תזאוס

 

כתיבה: יעל קרת

עיצוב גרפי: אהד דן

עיצוב תלבושות: אורן דר

איור סקיצות לתלבושות: אירה אובולסקי

עבור לתוכן העמוד