עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

עונת המחול 2017-18

בר ניווט לשוניות
בין כאוטיקה לשלווה - עונת המחול 2017-18



כמה מיוצרי המחול הבולטים בעולם מגיעים אל במת האופרה הישראלית בעונת המחול 2017-18 .
יצירותיהם משרטטות קווי מתאר מרתקים על המין האנושי וקורותיו בעידן כה עמוס בטכנולוגיה, גלובליזציה, קידמה ורעש, ובו בזמן הן מצליחות לייצר גם אסתטיקה סוחפת של יופי, אנושיות ורוך. בתנועה משתנה ואין סופית ממשיכים יוצרים אלה לנסות ולהגדיר מושגים התלויים בין כאוטיקה לשלווה, בין שמרנות לקדמה. ההיסטוריה, המסורת והקלאסיקה מהווים מקור השראה מרענן ומפתיע להתבוננות מחודשת ומלאת זוויות על ההווה המורכב הסובב אותנו.

במרכז העונה עומד רעש לבן, הריהו רעש כל הרעשים - זה המכבה אצלנו נורות אזהרה ברגעים של עודף אינפורמציה מהסביבה. מכונות, כלי רכב, בנייה לשחקים ועוד כל כך הרבה רעשי רקע עוטפים אותנו בכל רגע נתון בעידן כה גדוש בטכנולוגיה, בתעשייה ובקידמה. המופע 'רעש לבן 2018' יוצר סימביוזה נהדרת בין להקת ורטיגו לבין תזמורת המהפכה בגרסה חדשה ליצירה עטורת השבחים של נועה ורטהיים אשר בוצעה לראשונה לפני כעשור.

הכוריאוגרף מרקו גקה, זכה בשנת 2016 בגרמניה בפרס 'הכוריאגרף הטוב ביותר' על יצירתו 'ניז'ינסקי' אותה יצר עבור להקת אריק גוטייה. גקה נושף חיים באחת מן הדמויות החשובות ביותר בעולם המחול – וואסלב ניז'ינסקי. זו הפעם השנייה בה שב גקה לעסוק באישיותו המרתקת של ניז'ינסקי, אשר לנצח תהיה מזוהה עם להקת ה'בלה רוס' פורצת הדרך של ראשית המאה ה-20. השפה התנועתית האוונגרדית של גקה נוטשת כמעט לחלוטין את סגנון הבלט השמרני בכדי לתת לנו הצופים חוויה מופשטת על חייו ותרומתו המשמעותית של ניז'ינסקי ל'בלה רוס' של דיאגילב בפרט ולעולם המחול בכלל.

בראשית המאה ה-16 תיאר הצייר הירונומוס בוש את 'גן התענוגות הארציים' בשלושה פאנלים מרהיבים. בהשראתו, יצרה הכוריאוגרפית הנועזת ועטורת הפרסים מארי שווינאר יצירה מופלאה בת שלוש מערכות.
היא מולידה ומנפישה באופן מדויק את הדימויים המצוירים עד שניתן אף לשמוע את הקולות והרעשים היוצאים מהם. שווינאר שואבת אותנו אל מסע אנושי בין גן העדן לייסורי הגיהינום.

ג'אקופו גודאני, אחד מיוצרי המחול החשובים כיום בעולם יגיע לבמת האופרה עם 'טרילוגיית היונקים' בביצוע להקת דרזדן פרנקפורט. חזיונות של ערפילי עשן בתוך עלטה, השעיות, התקפות והפסקות, מצליחים לייצר פרהיסטוריה וקדמוניות עכשווית. בתוך תאורה אפלה ומהבהבת הרקדנים מפגינים יכולת טכנית משובחת, שפה תנועתית חדה וגיאומטרית לצד אלגנטיות ורוך. היצירות בטרילוגיה מבוצעות עם מוסיקה חיה בביצוע רביעיית אנסמבל מודרן והפסנתרן הנודע רוסלן בזברוז'.

בשילוב מרהיב בין ההסטוריה הרחוקה לבין המאה ה-21, מגיעה אלינו גם האימפריה הסינית עם המופע עוצר הנשימה - 'תחת מצור'. רקדניה של הכוריאוגרפית המדוברת יאנג לי פינג מדהימים אותנו ביכולות ריחוף על טבעי ומצליחים לנתק אותנו מן המציאות, חדים כקרן אור הבוהקת בקצה הלהב. היצירה סוחפת את הקהל אל סיפורו האגדי של המצביא הסיני שיאנג יו, המנסה ללא הצלחה להציל את ממלכתו אי אז לפני יותר מ- 2000 שנה.

בחזרה להווה ולמציאות הטכנולוגית, מתמודדת הכוריאוגרפית בלנקה לי עם הניגודיות בין יכולות התכנות של הרובוטים לבין קווי המתאר הליריים של גוף האדם במופע 'רובוט'. בלנקה לי פורמת את מערכת היחסים שלנו עם מכונות ביצירה מלאה בהומור, במולטימדיה ובכלי מוסיקה המנגנים מעצמם.
ביצירה משתתפים 8 רקדנים ו-7 רובוטים אשר נוצרו במיוחד עבור המופע בשיתוף עם סטודיו האמנות המודרנית היפני 'מיאווה דנקי'.

את העונה הבאה תסיים להקת בלט ציריך עם 'אנא קרנינה' של הכוריאוגרף הנודע כריסטיאן שפוק אשר בחר לחדש את יצירתו של לב טולסטויי עם סט מינימליסטי ונקי בשילוב מתוחכם של וידאו ארט ותמונות סטילס מוקרנות. סיפור חייה האפל של 'אנה קרנינה' משמש את שפוק כדי לבחון את הרלוונטיות של עולמן של הנשים ברוסיה במאה ה-19, בעידן שבו החברה האנושית מתיימרת לצעוד במרץ אל עבר ערכים של שוויון.

7 יוצרים מרתקים. 7 יצירות המעמיקות לחדור אל נפש האדם. עבר, הווה ועתיד הנשזרים זה בזה.
עונת המחול הבאה של האופרה הישראלית מביאה על במת האופרה בציר משובח מסצנת המחול העולמית.
אנחנו כבר לא יכולים לחכות מרוב התרגשות.

סוף בר ניווט לשוניות

בחר נושאים להדפסה

בין כאוטיקה לשלווה - עונת המחול 2017-18
עבור לתוכן העמוד