עבור לתוכן העמוד
דלג על עבור לתוכן העמוד

דון קרלו

יום 
תאריך 
שעה
בר ניווט לשוניות
משתתפים

דון קרלו
ג'וזפה ורדי

הפקה חדשה

 

דניאל אורן מנצח על הפקה חדשה של האופרה המופתית של ורדי לפי מחזה מאת פרידריך שילר, על מאבק בין דת למדינה, תככים פוליטיים ומזימות של אוהבים מתוסכלים.

 

ליברית: ז'וזף מרי וקאמיל דו לוקל
 

מנצחדניאל אורן
במאיג׳נקרלו דל מונקו-צוקרמן
במאית שותפה שרה סקינזי 
מעצב תפאורהקרלו צ'נטולאביניה
מעצב תלבושותחסוס רואיז
מעצב תאורהוולפגנג פון צובק


סולנים

 

יוליה אלכסייבה

דון קרלו

גוסטבו פורטה

9.3, 11.3, 13.3, 16.3, 18.3, 20.3, 22.3          
 סרגיי פוליאקוב10.3, 14.3, 17.3, 19.3, 23.3
 אליזבתאירה ברטמן9.3, 11.3, 13.3, 16.3, 18.3, 20.3, 22.3          
 יוליה אלכסייבה
10.3, 14.3, 17.3, 19.3, 23.3
 רודריגויונוץ פאסקו9.3, 11.3, 13.3, 16.3, 18.3, 20.3, 22.3          
 חואן חסוס רודריגז10.3, 14.3, 17.3, 19.3, 23.3
פיליפ השניסימון לים9.3, 11.3, 14.3, 18.3, 22.3          
 אינסונג סים10.3, 13.3, 16.3, 17.3, 19.3, 20.3, 23.3
אבוליקטבאו קמוקלידזה9.3, 11.3, 13.3, 16.3, 18.3, 20.3, 22.3
 יודית קוטאסי10.3, 14.3, 17.3, 19.3, 23.3
האינקוויזיטור הגדול

איבגן אורלוב

9.3, 11.3, 13.3, 16.3, 18.3, 20.3, 22.3
 ג'ורג' אנדגולאדזה10.3, 14.3, 17.3, 19.3, 23.3
נזירקרלו סטריולי 9.3, 11.3, 14.3, 18.3, 19.3, 22.3 
 ולדימיר בראון10.3, 13.3, 16.3, 17.3, 20.3, 23.3
כרוז מלכותיאיתן דרורי  
הרוזן לרמהאשרי שגב 
טבלדוטל ברגמן9.3, 11.3, 14.3, 17.3, 18.3, 20.3, 22.3, 23.3 
 טל גנור10.3, 13.3, 16.3, 19.3
קול משמיםטלי קצף9.3, 10.3, 11.3, 13.3, 16.3, 19.3, 22.3
 טל גנור14.3, 17.3, 18.3, 20.3, 23.3
נציגים פלמייםעודד רייך, יאיר פולישוק, גבריאל לובנהיים, אנטון אלכסייב, רועי סרוק, אנטולי קרסיק  
 

מקהלת האופרה הישראלית
מנצח המקהלה: איתן שמייסר
תזמורת האופרה - התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון

 

השירה באיטלקית
כתוביות תרגום מוקרנות בעברית ובאנגלית
תרגום: ישראל אובל

משך מופע משוער: שלוש שעות וארבעים דקות כולל הפסקה 

 

ערב הבכורה, 11.3.2018,
באדיבות ליזיקה, עמי וטדי שגיא

 

עלילה
לפני עלות המסך
אליזבת בדרכה לספרד, והיא מבטיחה לאזרחי צרפת הסובלים כי השלום הגיע. קרלו מברך אותה
והשניים מתאהבים זה בזו ממבט ראשון. כאשר מגיעות החדשות כי אליזבת צריכה להינשא
לאביו של אהובה, היא מסכימה למען טובת בני עמה והשלום המיוחל, בעוד קרלו נותר מתוסכל.
 
מערכה ראשונה
תמונה ראשונה
דון קרלו, בנו של פיליפ השני מלך ספרד, מגיע למנזר סט. ז'וסט בו נמצא הקבר של קרל החמישי,
מתוך מטרה לפגוש את אליזבת דה ולואה, אישתו של אביו, העתידה לבקר במקום עם בעלה.
קרלו מתוודה בפני חברו הטוב רודריגו, מרקיז פוזה, כי הוא אוהב את אליזבת, אך רודריגו משנה
את הנושא ומשכנע את קרלו לעזוב לפלנדריה מתוך מטרה לעזור להמונים העשוקים שם.
תמונה שנייה
הנסיכה אבולי מחכה למלכה בגן מחוץ למנזר עם כמה מבנות הלוויה שלה. רודריגו מגיע ומבקש
מאליזבת כי תעזור לקרלו לקבל את הסכמת פיליפ לצאת לפלנדריה. אליזבת נשארת לבדה וקרלו
מגיע לפגוש אותה, אך היא מצניעה את רגשות האהבה האמיתיים שלה ונשארת נאמנה לתפקידה
כמלכה. פיליפ המגלה את המלכה לבדה, זועם ומגרש את בת הלוויה האחראית, רוזנת ארמברג, מהחצר. רודריגו לוחץ על המלך להעניק חופש לאנשי פלנדריה, והמלך המתרשם ממנו פותח בפניו את לבו ומתוודה על חששותיו כי המלכה וקרלו מאוהבים. פיליפ מזהיר את רודריגו מפני האינקוויזיטור הגדול.
 
מערכה שנייה
תמונה ראשונה
לקראת חגיגות ממלכתיות אליזבת מעדיפה להעביר את הלילה בתפילה לבדה ונותנת לאבולי
את המסכה והמנטילה שלה ומבקשת ממנה להעמיד פנים כאילו היא המלכה. קרלו מחכה
לפגישה נוספת עם אליזבת וכאשר אבולי, המאוהבת אף היא בקרלו, מגיעה במקומה לפגישה,
קרלו מצהיר על אהבתו. כאשר אבולי מבינה כי קרלו ואליזבת הם נאהבים, היא מאיימת לגלות
זאת למלך. גם רודריגו אינו מצליח להרגיע את זעמה של אבולי ורודריגו משכנע את קרלו כי
ייתן לו את המסמכים הסודיים הקשורים לשחרורם של בני פלנדריה מהעול הספרדי.
תמונה שנייה
קהל רב מתרכז בכיכר המרכזית לקראת האוטו-דה-פה בו יישרפו על המוקד קבוצה של כופרים
שנתפסו על ידי האינקוויזיציה. קרלו מגיע עם קבוצה של נציגים מפלנדריה ומבקש מהמלך רחמים
ומחילה ואת האפשרות להשיב את השלום לארצם. פיליפ מסרב ואז קרלו דורש מאביו כי ייתן לו את השלטון על פלנדריה. כאשר פיליפ שוב דוחה אותו, קרלו שולף את חרבו ונשבע כי יגן על פלנדריה בכל מחיר. המלך הזועם מצווה כי קרלו יניח את נשקו אך הוא מסרב ואף אחד מחיילי המלך אינו מוכן לגשת לנסיך ולקחת את חרבו. רק רודריגו עושה זאת ובתמורה פיליפ מעניק לו תואר דוכס. האוטו-דה-פה נמשך וקול מלאכי מהמרומים מנחם את האנשים הנשרפים על המוקד.
 
מערכה שלישית
תמונה ראשונה
פיליפ מיואש כי מעולם לא הצליח לזכות באהבתה של אליזבת. האינקוויזיטור הגדול נכנס
ומרגיע את פיליפ כי אם מדובר בטובתה של הכנסייה אין לו כל התנגדות כי קרלו ירצח. אבל
האינקוויזיטור מתעקש כי רודריגו מהווה סכנה גדולה יותר ואם פיליפ ימשיך להגן על כופר
הוא יצטרך לתת את הדין על כך. אליזבת נכנסת מוטרדת לאחר שגילתה כי תיבת התכשיטים
שלה נגנבה מבלי לדעת כי אבולי עשתה זאת ומסרה אותה לפיליפ. כאשר המלך מצווה על
אשתו לפתוח את התיבה והיא מסרבת, הוא עושה זאת בעצמו ומגלה בתוכה תמונת דיוקן
של קרלו. פיליפ מאשים את אליזבת בבגידה והיא מתעלפת. רודריגו ואבולי נכנסים במהירות
ובעוד רודריגו מבין כי עליו לעשות עתה הכל להציל את קרלו, אבולי מתוודה בפני המלכה על
גניבת תיבת התכשיטים וגם על היותה הפילגש של המלך. אליזבת מגרשת את אבולי מהחצר
ודורשת ממנה לבחור בין גלות למנזר. אבולי נשבעת כי לפני עזיבתה היא תציל את קרלו.
תמנוה שנייה
רודריגו מגיע לכלא בו קרלו אסור ומתחנן בפניו כי יעשה כל שיוכל להציל את בני פלנדריה. הוא
מגלה לקרלו כי הוא מסר את המסמכים הסודיים למלך ולכן מותו שלו כתוצאה מכך הוא בלתי
נמנע. שני אנשים מגיעים לבית הכלא ויורים ברודריגו. לפני מותו הוא אומר לקרלו כי אליזבת תגיע
למנזר למחרת. פיליפ מגיע אף הוא ומשיב לקרלו את חרבו, אבל קרלו מפנה עורף לאביו, האחראי
על רצח חברו הטוב. ההמון מנסה לפרוץ לבית הכלא ולשחרר את קרלו, אך האינקוויזיטור הגדול
מגיע ומרגיע את המצב בעוד אבולי מנצלת את ההמולה ועוזרת לקרלו להימלט.
 
מערכה רביעית
ליד קברו של קרל החמישי אליזבת ממתינה לקרלו ומאחלת לו הצלחה במשימה המיועדת
בפלנדריה. השניים מבטיחים זה לזו להיפגש בעולם שכולו טוב יותר. פיליפ והאינקוויזיטור
הגדול מפתיעים אותם. המלך מצווה לאסור את קרלו.
הרצאות וסיורים

מגוון אפשרויות לכל מי שרוצה להעשיר את חוויית האופרה

 

רוצים לדעת יותר על האופרה שאתם הולכים לראות? רוצים לגלות את הסודות שמאחורי הקלעים? רוצים לפגוש את האמנים לאחר ההופעה? האופרה הישראלית מאפשרת לכם להעצים את החוויה האופראית עם שלל אירועים לפני ואחרי ההופעה.

 

לקראת בכורה
אופרה זה מוסיקה. אופרה זה ליברית. אופרה זה הפקה.
מלחין, כותב ליברית, במאי וצוות מעצבים יוצרים הפקה מרתקת אותה מבצעים מנצח וזמרים על הבמה.
איך הופכים אופרה שנכתבה לפני מאות בשנים לרלבנטית במאה ה-21? האם דמויות האופרה של אז עדיין מרגשות גם היום?
איך במאי ומנצח עובדים ביחד? איך יוצרים מזמרי אופרה שחקני תיאטרון?
ובכלל איך לוקחים יצירה כתובה והופכים אותה לאירוע דרמטי-מוסיקלי מרגש במיוחד?
תשובות לשאלות אלו ועוד רבות אחרות תמיד ניתן למצוא במפגשי לקראת בכורה באופרה הישראלית – הזדמנות חד פעמית ללמוד על ההפקה הקרובה מפי האנשים שמביאים אותה לבמה.

 

הרצאה מקדימה
שעה לפני כל תחילת הופעת אופרה מתקיימת באולם הרצאת מבוא בת 30 דקות. ההרצאה, המועברת על ידי נציגים מצוות האופרה, מתמקדת לעתים באופרה וברקע ההיסטורי שלה, לעתים בהיבטים המוסיקליים של היצירה, לפעמים בהפקה עצמה ומאפשר לצופים לקבל תוספת אינפורמציה לקראת הצפייה באופרה שעה קלה לפני תחילת ההופעה.
ההרצאה מתחילה שעה לפני תחילת כל הופעת אופרה. אורך ההרצאה: 30 דקות.
הכניסה חופשית לבעלי הכרטיס לאופרה באותו יום.

 

סיור לפני מופע
מה קורה מאחורי הקלעים בזמן שהקהל עוד לא מגיע לבית האופרה? איך מתכוננים להופעת הערב? מה עושים הזמרים? המנצח? הצוותים הטכניים? התכונה מאחורי הקלעים לפני הופעה תמיד רבה. זו ההזדמנות לטעום קצת מההתרגשות של לפני העלייה לבמה. חצי שעה מרוכזת במקומות שבדרך כלל הקהל אינו מגיע אליהם.
הסיור מתחיל שעה וחצי לפני תחילת האופרה. משך הסיור: 30 דקות.
מחיר כרטיס:  25 ₪ (מומלץ לרכוש כרטיסים מראש – כמות הכרטיסים בכל סיור מוגבלת).
הסיורים מתקיימים כמה פעמים בכל הפקה. המועדים רשומים באתר האופרה. לרכישה בקופת האופרה: 03-6927777.
ניתן להזמין סיורים לקבוצות, לפניות בנושא: sarah@israelopera.org.il
 
אופרה טוקבק
ההופעה נגמרה. השעה כבר מאוחרת. ובכל זאת החוויה היתה מסעירה, מאתגרת, מרגשת. זה הזמן לפגוש את כמה מהמשתתפים במפגש בלתי פורמאלי. בוא לשמוע ולהשמיע. בואו לשאול שאלות. בואו להכיר את הסולנים מקרוב. הזדמנות יוצאת דופן להתקרב אל האמנים שריגשו אתכם זה עתה על הבמה.
אופרה טוקבק מתקיים בתום המופע במפלס השני של אכסדרת בית האופרה. משך הטוקבק: כחצי שעה.
הכניסה חופשית.
הטוקבקים מתקיימים כמה פעמים בכל הפקה. המועדים רשומים באתר האופרה.

 

   תאריך שעה  
 לקראת בכורה 3 במרס, 2018 11:00
 הרצאה מקדימה שעה לפני כל תחילת מופע
 סיור לפני מופע  13, 14, 18, 22 במרס 2018  18:30
 טוקבקים 13, 14, 18, 20, 22 במרס 2018 מיד בתום המופע 
קטעי וידאו
משפחה שכזאת

שמח היה במשפחות המלוכה האירופאיות מאז ועד היום. נסיכים ונסיכות, מלכים ומלכות חיפשו קשרי משפחה הדוקים כדי לחזק בריתות ולשמר את הדם המלכותי באופן אינטנסיבי ביותר. מלכים לא נישאו סתם ככה. לכל נישואין היתה מטרה מאוד מוגדרת, וקשרי המשפחה הענפים בתוך בתי המלוכה שבמקרים רבים נמנעו מלהרחיב את המעגל המשפחתי, הביאו ללידות עם מומים ולמקרי מוות רבים בתוך משפחות המלוכה של אירופה.

 

פיליפ השני מלך ספרד, הדמות ההיסטורית העומדת במרכז הדרמה של שילר והאופרה של ורדי, עסק כל ימי חייו במציאת פתרון לבעיה המרכזית שהעסיקה אותו בתוך בית המלוכה - להביא ליורש שימשיך את דרכו. לפיכך הוא נישא ארבע פעמים ובכל פעם לנסיכה מממלכה אחרת. ראשית לנסיכה מפורטוגל, אחריה לנסיכה אנגלית, בעקבותיה נסיכה צרפתייה ולסיום נסיכה אוסטרית. פיליפ אמנם ניהל אינספור רומנים מחוץ לחיי הנישואין, אבל כל זאת היה לא יותר משעשועים להעביר בהם את הזמן. כמלך שליט הוא הבין שתפקידו הראשוני הוא שהממלכה לא תישאר מיותמת. אבל רוב ילדיו של פיליפ מתו בעודו בחיים וההצלחה להביא יורש שימשיך את פועלו המדיני/ממלכתי לא היתה כה פשוטה.

 

 

פיליפ עסק הרבה בהרחבת האימפריה הספרדית למזרח ולמערב. לכן אשתו הראשונה היתה מריה מפורטוגל דבר שקרב אותו לחצר הפורטוגלית ובהמשך הפך אותו למלך פורטוגל. היא גם ילדה לו את יורש העצר הראשון, דון קרלוס, אך הוא כידוע מת הרבה לפני אביו וככל הנראה לאביו היה חלק מרכזי בסיום חייו. עם מותה של מריה מפורטוגל, נישא פיליפ למרי טיודור, הבת של הנרי השמיני וקתרין מארגון, אשתו הראשונה של המלך האנגלי ממנה התגרש מאוחר יותר כדי שיוכל לשאת את אן בולן. היה זה קשר חשוב ביותר שהפך את פיליפ בתקופת נישואיו גם למלך אנגליה ואירלנד והעצים את כוחה של הממלכה הספרדית. עם מותה של מרי, אליזבת, אחותה והמלכה המיועדת של אנגליה, לא התלהבה מהניסיון לשדך אותה לפיליפ. ולכן המלך הספרדי, שמות אשתו האנגלייה שלל ממנו לעד את תואר מלך אנגליה ומלך אירלנד, פנה עתה בצעד מעט מפתיע לצרפת. כדי לסיים את המלחמה הארוכה בין ספרד לצרפת ולחתום על ברית בין המדינות היה צורך למסד את הסכם השלום בנישואין. פיליפ חשב בהתחלה שהדרך למסד את הברית תהיה בלהשיא את בנו דון קרלוס לאליזבת דה ולואה, הנסיכה הצרפתית בתו של הנרי השני מלך צרפת וקתרין ממדיצ'י, אך מותה של מרי טיודור הביא לכך כי פיליפ עצמו יישא את אליזבת שבהמשך אף ילדה לו שתי נסיכות. עם מותה של אליזבת פיליפ נישא בפעם האחרונה, הפעם לאנה מאוסטריה שילדה לו את הנסיך פיליפ השלישי, שהיה זה שהמשיך את השושלת עם מות אביו.

 

וכך בתקופת שלטונו של פיליפ השני בספרד התחבר בית המלוכה הספרדי לבתי המלוכה של אנגליה, פורטוגל, צרפת ואוסטריה במסגרת קשרי נישואין שחיזקו את המעמד המדיני של הממלכה הספרדית בכל רחבי אירופה.

 

סוף בר ניווט לשוניות

בחר נושאים להדפסה

משתתפים
עלילה
הרצאות וסיורים
קטעי וידאו
משפחה שכזאת
עבור לתוכן העמוד